När CDON i samband med en kampanj skulle skämta till det med en man som trummade mot en annan mans huvud, gav det inte önskad effekt hos alla mottagare. Men ambitionen att göra en humoristisk kampanj var det inget fel på, åtminstone inte enligt en ny undersökning som marknadsföringsföretaget Adobe har gjort på området.
Positiv syn på riktade annonser
I den ska omkring 20 procent av svenskarna ha svarat att ett roligare innehåll är det bästa sättet att förbättra annonseringen. 26 procent säger sig dessutom lockas till annonser som får dem att skratta.
I undersökningen framgår det också att svenskarna överlag är positiva till riktade annonser, och att 40 procent till och med föredrar personliga annonser som bygger på deras intressen eller köpvanor.
- Medan svenskarna gillar riktade annonser är andra européer i överlag tveksamma till dessa. Däremot har vi en sak gemensamt, och det är att vi föredrar roliga annonser. Utmaningen för företagen i deras marknadsföring är att hitta det magiska tricket och enligt många personer i undersökningen är svaret humorn, säger Imran Afzal, nordisk marknadschef för Adobe Marketing Cloud, i ett pressmeddelande.
Reklam på Facebook populärt
Av undersökningen att döma är annonsering på sociala medier och i sökmotorer det som går bäst hem hos svenska folket. 41 procent tycker att de bästa - och kanske därmed de roligaste - annonserna dyker upp på Facebook. Videoannonser i mobilen pekas däremot ut som “helt irrelevant” av 63 procent.
ADI Advertising Report 2017 bygger på svar från 1 000 svenskar som är över 18 år gamla. Undersökningen genomfördes i februari i år.