Mer exakt rasade försäljningen med 30 miljarder kronor och landade på drygt 500 miljarder kronor under det senaste räkenskapsåret, som slutar sista augusti 2024. Omsättningen gäller alla Ikeavaruhus i världen. Det skriver Di.
Det här har varit ett år då alla fick tunnare plånböcker. Inflationen har slagit väldigt hårt och en mycket större del har gått till hyra, mat och andra basbehov, säger Jon Abrahamsson Ring, koncernchef för Inter Ikea, till sajten.
"När volymerna inte växer hamnar vi i fel cykel"
I Ikeas historia är det ytterst ovanligt med försäljningsminskningar. De enda jämförbara perioderna är pandemin och den senaste finanskrisen.
Men detta är fortfarande den näst högsta försäljning vi haft, så det är ett litet steg tillbaka – men samtidigt har vi också sänkt priserna med tio procent under året, vilket har gett stark tillväxt i volym, säger Jon Abrahamsson Ring.
I fjol lanserade Ikea ett globalt program för att sänka priserna. Detta beslut togs som en reaktion på att många kunder hade mindre pengar att spendera. Men hur detta har påverkat företagets vinst kommer bolaget inte att presenteras förrän senare i höst.
Totalt sett kommer resultatet förmodligen vara lägre, men vi har också effektiviserat, gjort smartare materialval och transporterat produkterna på smartare sätt. När vi då kan sänka priserna får vi tillväxt i volym, så att vi kan skala och bibehålla resultatet. När volymerna inte växer hamnar vi i fel cykel.
De globala kriserna har inte bara påverkat priserna utan även lett till att varuhusens sortiment har varit begränsat. Kunder har därför kunnat uppleva tomma hyllor när de besökt Ikea.
Vår tillgång på produkter är lägre än vad vi önskar just nu. Men det är inte på samma nivå som under covid och det slår mer på vissa marknader än andra.
"Var rätt beslut"
Jesper Brodin, vd för Ingka Group som driver merparten av världens Ikeavaruhus, bekräftar att även andra företag inom heminredning har det svårt just nu.
Den globala tillbakagången var omkring fyra procent och vi såg att vi började tappa både kunder och volymer, så vi har gjort den största investeringen i Ikeas historia på att sänka priserna. Det är inga tillfälliga priskampanjer, utan handlar om Ikeas affärsmodell. Vi har kunnat sänka priserna med 20-25 procent på en femtedel av våra produkter, vilket har hjälpt oss öka besöken i butikerna, säger han.
I Sverige har Ikea upplevt en betydligt större försäljningsminskning jämfört med det globala genomsnittet. På hemmamarknaden har Ikea tappat nästan åtta procent, och landat på 17,7 miljarder kronor i försäljning.
Det visar att det var rätt beslut att investera i lägre priser, säger hon och tillägger att den ökade efterfrågan efter sommaren också har bidragit till att det periodvis varit svårt att fylla på i hyllorna på varuhusen i den takt som hade behövts. Köpmönstret har till och med varierat månad för månad. Kunderna har fortsatt att köpa mindre saker för att organisera sina hem, men vi ser nu också att de större investeringarna som i kök börjar komma tillbaka i takt med att den ekonomiska osäkerheten avtar, säger Emily Birkin, Sverigechef på Ikea.