"När det rör sig om en så stor lansering som plattformen innebär får man alltid räkna med en del barnsjukdomar, och dessa lägger vi nu stort fokus på att åtgärda". Så hette det från Footway när Sportamores nya sajt för ett par veckor sedan lanserades på hela 19 marknader. Footways förvärv av Sportamore blev känt i våras och redan i somras stod det klart att en bred expansion stod för dörren.
LÄS ÄVEN: Nya Sportamore till 19 marknader: "En del barnsjukdomar"
Nya Sportamore drogs inledningsvis med en del SEO-missar och udda taggar, vilket var det som beskrevs som "barnsjukdomar". Men sedan dess står det klart att sidan också verkar ha ett annat problem - nämligen att många av kunderna inte gillar den. Sportamores sidor på Instagram och Facebook har i skrivande stund fått hundratals kommentarer av kunder som i många fall vill uttrycka sitt missnöje. Många uppger att de saknar kategorier samt möjligheten att filtrera och sortera.
Vad har ni gjort med hemsidan? Det går inte att filtrera på något sätt? Jag kommer tyvärr leta mina produkter någon annanstans då det är alldeles för svårt hos er nu. Tråkigt för ni har ju bra produkter och priser, skriver en person.
Det går inte ens dela upp mellan herr- och damkategori, katastrof! Bästa sidan för att handla sportkläder på nätet har blivit den sämsta, så tråkigt! tycker en annan.
Bland användarnas recensioner återkommer ord som "oanvändbar", "totalt kaos" och "fullständig katastrof".
"Ungefär som när man söker på Google"
Sportamore har i sina svar till kunderna framfört att den nya sidan har ett nytt upplägg gällande sökfunktionen.
Vi har byggt sidan så den ska fungera ungefär som när man söker på Google. Det ska alltså inte finnas några kategorier att fylla i men man kan söka på dem direkt i sökfältet. Har man problem med att hitta det man söker så hjälper vi på kundtjänst gärna till med att guida rätt, skriver företaget i ett meddelande.
Flera av kunderna hoppas nu att Sportamore ska göra om sin sajt, inte minst med tanke på den stundande julhandeln.
Fruktansvärt besviken på eran nya hemsida, vilket nedbyte. Det borde rimligen ligga i ert intresse att ta till er av kritiken som fullständigt strömmar in i alla kanaler angående den usla navigeringen och layouten, skriver en person.
Ehandel har sökt Footway för en kommentar.