BÃĨde Sony och Microsoft slÃĪpper sina nya spelkonsoler i november och fÃķrbestÃĪllningarna har gÃĨtt allt annat ÃĪn smidigt. Vi har tidigare rapporterat om det stora, svenska e-handelskaoset som uppstod nÃĪr spelsugna kunder ville lÃĪgga vantarna pÃĨ en PlayStation 5 frÃĨn Sony och igÃĨr, tisdag Ãķppnade fÃķrbestÃĪllningarna fÃķr nya Xbox Series X och S (Microsoft).
Medan processen Ãķverlag verkar ha gÃĨtt nÃĨgot smidigare fÃķr de sistnÃĪmnda, har det ÃĪndÃĨ uppstÃĨtt en rad problem. I Storbritannien riktas ilskan mot Klarna, som uppgetts registrera kunder fÃķr betalning, trots att deras bestÃĪllningar inte gÃĨtt igenom.
Vi ÃĪr medvetna om de problem som drabbat kunder i samband med Xbox lansering och jobbar pÃĨ att identifiera vad som har hÃĪnt. Vi ber om ursÃĪkt till de som har drabbats, skriver Klarna pÃĨ Twitter och ber kunderna kontakta dem vid eventuella frÃĨgor.
Men det godtogs inte av de upprÃķrda konsumenterna och mÃĨnga verkar oroliga Ãķver att deras kreditvÃĪrdighet ska pÃĨverkas. SÃĪrskilt dÃĨ de upptÃĪckt att flera kreditkontroller gjorts kort efter varandra.
Jag har inte fÃĨtt nÃĨgot svar pÃĨ det meddelande jag skickade till er tidigare. Det hÃĪr ÃĪr vÃĪldigt skadligt fÃķr folks ekonomi, ni behÃķver ÃĨtgÃĪrda detta direkt, kommenterar en av de drabbade.
"Extrema volymer"
Klarna fÃķrsÃĪkrar dock kunderna om att inga betalningar kommer att genomfÃķras fÃķr de som inte lyckats lÃĪgga en order och att felet kommer att justeras. Man ber ÃĪven om tÃĨlamod, efter att oroliga shoppare ÃķverÃķst dem med frÃĨgor.
Vi ber om ursÃĪkt fÃķr att det tar tid fÃķr oss att svara pÃĨ vissa meddelanden. Vi tar emot extrema volymer just nu, men ÃĨterkommer till er sÃĨ snart som mÃķjligt. Om du ÃĪnnu inte lÃĪmnat dina uppgifter till oss sÃĨ skicka ett DM sÃĨ att vi kan undersÃķka saken ÃĨt er.
Problemen verkar ha varit begrÃĪnsade till tvÃĨ butiker. GAME och Smyths Toys. Och i ett lÃĪngre blogginlÃĪgg kommenterar nu betaljÃĪtten kaoset som uppstod under tisdagen.
Felet intrÃĪffade pÃĨ grund av hÃķg efterfrÃĨgan, som innebar att ÃĨterfÃķrsÃĪljarna fick slut pÃĨ lagret samtidigt som kunderna var pÃĨ vÃĪg genom utcheckingen, eller just slutfÃķrt sin kreditansÃķkan, skriver man.
Vi vill fÃķrsÃĪkra de drabbade konsumenterna om att de som fÃĨtt en notis om direktbetalning, men inte kunnat genomfÃķra sin order, att vi jobbar pÃĨ en lÃķsning tillsammans med vÃĨra ÃĨterfÃķrsÃĪljare.
"Kan pÃĨverka kreditvÃĪrdighet"
Man bemÃķter ÃĪven oron att konsumenternas kreditvÃĪrdigheten skulle kunna pÃĨverkas negativt efter gÃĨrdagens hÃĪndelser.
NÃĪr en kund ansÃķker om att anvÃĪnda nÃĨgon av vÃĨra finansieringslÃķsningar sÃĨ genomfÃķr Klarna en hÃĨrd kreditkontroll, som kan pÃĨverka din kreditvÃĪrdighet och ÃĪr synlig fÃķr andra lÃĨngivare. De ytterligare sÃķkningarna du ser efter den initiala kontrollen ÃĪr mjuka kontroller, som inte ÃĪr synliga fÃķr andra lÃĨngivare, utan bara fÃķr dig sjÃĪlv. De pÃĨverkar inte din kreditvÃĪrdighet. Har du dÃĪremot upptÃĪckt fler ÃĪn en hÃĨrd kreditkontroll, sÃĨ hÃķr av dig sÃĨ att vi kan undersÃķka saken.