ANNONS

Kunderna prioriterar upplevelser - köper färre fysiska varor

Julbelysningen är inte prioriterad just nu

“En stor ekonomisk medvetenhet”.

ANNONS

EY Future Consumer Index ska vara en återkommande undersökning med över 21 000 respondenter i 27 länder. Nu har de svenska insikterna från undersökningen släppts och EY konstaterar att det finns flera större förändringar.

Sverige sticker ut i undersökningen genom att göra en större del av sina inköp online inför julhelgerna, det anger 41 procent av svenskarna, jämfört med 34 procent globalt, skriver EY.

Bland annat så ska fysiska produkter vara nedgraderade under granen.

Vi ser att konsumenter inför jul och nyår är mest fokuserade på upplevelser, hälsa och samhället, säger Malin Andrée, partner samt ansvarig för konsumentprodukter och detaljhandel på EY.

"Pris före hållbarhet"

Upplevelser sägs alltså få ett uppsving medan fysiska varor minskar. Priset sägs även vara viktigare än någonsin. Och hållbarhet får därmed sätta sig i baksätet.

Allt eftersom omvärlden möter mer osäkerhet och ekonomisk nedgång ser vi att konsumenter blir mer prismedvetna och priset är den mest avgörande faktorn i vår undersökning. Alla nordiska länder placerar sig i toppen när det kommer till att prioritera pris före hållbarhet, vilket visar på en stor ekonomisk medvetenhet hos nordiska konsumenterna, säger Malin Andrée.

Topp 6 konsumentförändringar i Sverige inför jul- och nyårshelgen enligt undersökningen:

  1. Köpa färre fysiska varor (43%)
  2. Minska på dekoration och julbelysning (42%)
  3. Resa mindre (34%)
  4. Köpa mindre mat till jul- och nyårsfirandet (33%)
  5. Göra mer hållbara och etiska matval (25%)
  6. Välja julklappar med mindre emballage (25%)
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se