I går, onsdag, lämnade HUI Research sin årliga julhandelsrapport. Där framgick det att man i julhandeln förväntas backa för första gången på tio år. Totalt förväntas ett tapp på 3 procent, alltså 2,5 miljarder kronor, under december.
Det här är siffror som nu får stöd i en undersökning som Yougov gjort på uppdrag av Amazon.se. Där framgår det att svenskarna skiftar fokus från det man traditionellt sett kallar julhandeln till reafesten Black Week.
Totalt uppger 39 procent av de 1 012 svarande att de tänker handla under årets Black Friday-period. Majoriteten av de som gör det, 58 procent, säger också att de använder reaperioden för att ha råd med planerade inköp. Bland låginkomsttagare är det hela 70 procent som säger samma sak.
Den höga inflationen pressar hushållen allt mer och har på många håll ökat prismedvetenheten hos svenska konsumenter. Det tvingar hushåll att jämföra priser och planera sina inköp i större utsträckning, vilket kan vara en del av förklaringen till varför fler väljer att använda Black Friday-veckan för att köpa julklappar. Sen kan det vara en tuff balansgång för konsumenter att inte falla dit för de mindre nödvändiga köp man egentligen inte har råd med, säger sparekonomen Shoka Åhrman, i rapporten.
"Kan ha stor betydelse"
Undersökningen avslöjar också att svenskarna planerar att spendera i snitt 3 403 kronor under reahögtiden. En del av inköpen kommer att bli till julklappar. Totalt svarar 25 procent att de kommer att köpa mer på rea för att ha råd att lägga klappar under granen. Samtidigt uppger 24 procent att de kommer köpa färre julklappar i år och 14 procent att de köper klappar till färre personer.
Vi förväntar oss att årets Black Friday-vecka, kanske mer än någonsin, kan ha stor betydelse för att svenska konsumenter ska få sina pengar att räcka längre inför julveckorna. Det handlar om att kunna erbjuda det kunderna behöver, säger Linnéa Forrester, kommunikationsansvarig på Amazon.se.
De mest populära kategorierna under Black Week blir de som så ofta ligger i topp. Överst på listan hittar vi kläder, som 48 procent av de svarande kommer att försöka fynda. Elektronik tar platsen där bakom med 43 procent och skönhetsartiklar och inredning landar båda på 24 procent.
Populäraste kategorierna under Black Week 2023:
1. Kläder, 48 %
2. Elektronik, 43 %
3. Skönhetsartiklar, 24 %
4. Inredning, 24 %
5. TV-spel och underhållning, 19 %
6. Leksaker, 18 %
7. Sport/fritidsutrustning, 17 %
8. Barnsaker, 15 %
9. Vitvaror, 15 %
10. Byggmaterial/verktyg, 8 %