Det har kryllat av Black Friday- och Black Week-rapporter, både inför, under och efter shoppinghögtiden.
Ehandel bad om försäljningssiffror och annan data från Svensk Handel. Vi har fått vänta länge och siffrorna är ännu inte helt klara. Men nu har vi fått ta del av en del data kring Black Week i alla fall, även om den inte är fullödig.
Dessvärre har vi inga siffror på inom vilka kategorier konsumenterna handlade under årets Black Week, men det vi kan se utifrån vår uppföljande undersökning är att, det var fler som faktiskt handlade under årets Black Week än de som uppgav innan att de planerade att handla, säger Karolina Nilsson, analytiker på Svensk Handel, till Ehandel.
Fler shoppade
Så hur såg det ur mer exakt då? Jo, i en uppföljande Svensk Handel-undersökning sade 54 procent att de handlade under Black Week. Det kan jämföras med att 43 procent, innan den svarta veckan drog igång, uppgav att de planerade att shoppa under reafesten.
Dock handlade konsumenterna för en lägre summa än vad de förutspått inför Black Week. Detta gör att den totala omsättningen under årets Black Week blev lägre än vad som hade prognostiserats, säger Karolina Nilsson.
Så många miljarder
Vi får också veta att den totala omsättningen under årets Black Week uppgick till drygt 7,9 miljarder kronor, det var nära i linje med fjolårets omsättningssiffra på 8 miljarder kronor.