ANNONS

Kunderna krÀver omni - kostar handeln mÄngmiljardbelopp

Omnikanal snart en hygienfaktor.

ANNONS

LÄnga köer och fel betalningsmetoder kostar den nordiska detaljhandeln mÄngmiljardbelopp Ärligen. Det visar Adyens Retailbarometer.
Kunderna har snabbt anpassat sig till handelns utveckling och begÀr mindre friktion i köpupplevelsen och det kan bli en dyr affÀr för handlaren, som inte hÀngt med.

Totalt kostar lÄnga köer den nordiska handeln 25,5 miljarder kronor i Är - en markant ökning frÄn förra Ärets 16,4 miljarder. Det Àr lika mycket som totalt 2 297 Teslor, eller 24 resor fram och tillbaka till mÄnen, enligt Adyens berÀkningar.

Kostnaderna för fel betalningsmetoder i butik har skenat frÄn knappt en halv miljard förra Äret till massiva 16 miljarder i Är.

Omni skapar lojalitet

Undersökningen visar ocksÄ att merparten av kunderna alltjÀmt föredrar att handla i fysisk butik. Totalt uppgav 28 procent av de nordiska svarande att de föredrar fysisk butik och 23 procent att de föredrar att e-handla.

Mest anmÀrkningsvÀrt Àr dock att 51 procent av de svarande handlat hos en sÀrskild aktör för att handlaren specifikt stödjer omnikanal. Och 41 procent, en ökning frÄn förra Ärets 33 procent, av konsumenterna uppgav att ominikanal Àr en drivkraft bakom lojalitet.

ANNONS
Nils Lund
nils@ehandel.se