ANNONS

Kunderna köar varje dag - 2021 har redan krossat fjolåret: "Slår alla rekord med råge"

Jenny Lindgren, grundare av Kawaii

"Sporrade mig att jobba ännu mer".

ANNONS

Den färgglada shoppen Kawaii gjorde sitt bästa år någonsin i fjol. Omsättningen ökade med 18 procent och landade på 6,5 miljoner kronor. Men bäst utveckling hade resultatet som vände från förlust till vinst, och gick från minus 566 000 under 2019 till plus 65 000 under 2020.

2020 är vårt bästa år hittills, så det känns ju väldigt kul! säger Jenny Lindgren, grundare av Kawaii, till Ehandel.

Vad har ni dragit för lärdomar av pandemin? 

När företaget rullar på så behöver man inte oroa sig så mycket och anstränga sig, men när det går ner så vill man såklart slåss för att behålla det man byggt upp. Och våren 2020 gick all handel dramatiskt ner vilket sporrade mig att jobba ännu mer med e-handeln, produktutbudet och alternativa lösningar när man inte längre kan resa och träffa leverantörer.

Och ansträngningarna lönade sig. Under 2020 växte företagets e-handelsverksamhet och står idag för 30 procent av den totala omsättningen. En siffra som kan jämföras med 10 procent året innan.

Förutom e-handel driver ni även två fysiska butiker, i Göteborg och Stockholm. Har ni planer på att öppna fler nu när restriktionerna börjar lätta

Jag har haft tankar på att öppna en butik i Skåne tidigare, men känner att vi borde fokuserar på e-handeln i dagsläget. Om 2020 lärt oss något så är det väl hur snabbt saker kan skifta och hur sårbara fysiska butiker är, säger Jenny.

Men trots det fortfarande något skärpta läget i handeln, är det inte bara e-handeln som upplever stort tryck och hög efterfrågan på Kawaiis utbud.

De fysiska butikerna kämpar med allt kring restriktioner samtidigt som köerna sträcker sig lång utanför butikerna varje dag. Det märks att folk har saknat att handla i butikerna! Men det svåraste är att göra alla nöjda. Vissa kunder ger oss dåliga recensioner för att vi har kö samtidigt som andra klagar för att det är för mycket folk och inte tillräckligt hårda restriktioner. Men tack och lov finns ju alltid e-handeln där, tillgänglig för alla!

En växande verksamhet sätter även press på lagret som ska töjas ut allt mer när sortimentet växer. Nu är bolaget mitt uppe i en lagerflytt, till en tre gånger så stor lokal.

Nu får vi ett 300 kvadratmeter stort lager där vi kommer att kunna vara fler som packar order, och kunna effektivisera lagerhållningen. Sedan i maj har vi även utökat antalet personal på lagret så det är också kul! Resten av året ska vi helt enkelt växa in i vårt lager och nya rutiner.

Fjolåret var med andra ord ett toppenår för Kawaii, men 2021 har redan slagit företagets alla förväntningar, säger Jenny.

Julhandeln var galnare än någonsin förra året så vi hoppades nästan på lite lugnare försäljning i januari, men så blev det inte. Som det ser ut nu så kommer 2021 att slå alla rekord med råge. Vi kommer nå 5 miljoner kronor exakt idag, och då har vi 5 månader kvar på räkenskapsåret!

Vad siktar ni på att landa 2021 då?

Jag hoppas att vi slår 8 miljoner kronor, och når vi 9 miljoner så är det ju bara en bonus. Men med vårt nya lager, där vi nu också kommer att ha en fotostudio, kommer vi få upp nya varor snabbare  vilket lär märkas i omsättningen.

Sedan en tid tillbaka driver företaget även systerbutiken Unicorn And Sons, som både finns i fysisk och digital form. Ett koncept som Jenny dock "lade åt sidan" när Kawaiis e-handel började växa i fjol.

Jag är väldigt driven som entreprenör och för sex år sedan kände jag och min fru att det hade varit kul att starta upp något nytt. Jag hade hittat flera leverantörer som hade produkter som inte passade in hos Kawaii, men som jag tyckte skulle vara kul att sälja. Det konceptet har mycket stor potential, men på grund av tidsbrist så hinner vi inte satsa fullt ut på båda, sa Jenny när vi pratade med henne i oktober.

Hur ser läget ut i Unicorn And Sons nu? 

Om man säger som Marie Kondo - "Does it spark joy?". Den butiken startades och skulle drivas av min numera ex-fru, men det är ett projekt som är lite för stort just nu och kan inte tas hand om helhjärtat. Så i dagsläget kanske vi gör om butiken till en outlet och behåller webben bara, vem vet! avslutar Jenny Lindgren.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap