ANNONS

Kunderna gör mer research än någonsin: "Ska inte vara rädd"

Karl Händel, vd på Smartson, berättar om kundomdömenas roll

Omdömen och recensioner får allt större betydelse.

ANNONS

Konsumenterna gör ordentlig research inför sina e-handelsköp. Det visar Smartsons studie, där 7 783 nordiska konsumenter delat med sig av sina åsikter kring rekommendationer och recensionsmönster.

Över hälften av de svarande uppger att de granskar produkter även i prisklassen under 500 kronor.

Kraften i rekommendationer från användare ökar i betydelse i takt med att e-handeln ökar. Som varumärke eller butik måste du förhålla dig till detta och arbeta aktivt med att möjliggöra och hantera recensioner, säger Karl Händel, vd på Smartson.

Här framkommer att 9 av 10 litar mest på vänner och 8 av 10 på familjen när det kommer till rekommendationer. Men recensioner från andra användare är också en viktig faktor inför köp. Och minst litar de på influencers, enligt undersökningen.

Jag tror att mixen är viktig. Man får inte glömma att onlineomdömen också spelar in. Däremot är det förstås så att familj och vänner ligger närmare om hjärtat. Och tittar man på vänner kanske många är i samma livssituation och har liknande behov. Då blir det enklare att tipsa varandra. Man lurar heller inte sina vänner, då får man förmodligen lida för det sedan, säger Karl Händel till Ehandel.

Många e-handlare har i dag ett system på plats för omdömen, både kring köpupplevelsen och individuella produkter. Något som kan vara direkt avgörande för om konsumenten väljer att trycka på köpknappen eller ej. Men en bransch släpar efter, enligt Karl Händel.

Det har blivit mycket bättre, men vissa områden behöver fortfarande stärkas, inte minst dagligvaruhandeln. Där har man i andra nordiska länder kommit betydligt längre på den fronten. Så här tror jag att man behöver ta nästa steg med omdömen på produktnivå. Det tror jag skulle hjälpa dagligvaruhandeln online ytterligare, när kunder kan bli inspirerade av varandra. Sen gäller det också att ha infrastrukturen på plats och till exempel fråga kunden efter köp om man vill recensera produkten.

"Blir en mognad"

Under förra veckan kom dock beskedet från Konsumentverket som, tillsammans med andra konsumentmyndigheter i EU, granskat onlinerecensioner. Där framgick det att över hälften av de 223 granskade sajternas implementering av kundomdömen stred mot EU-rätten.

Och Karl Händel tror att det finns mycket att vinna på att stoppa de element som riskerar att sänka trovärdigheten för kundomdömen.

Jag tror att det blir en mognad i det också. Generellt sett är det bra att man har riktlinjer och lagar som reglerar det vi vill komma ifrån framför allt: Bedrägliga omdömen som inte skrivs av äkta människor. Det tycker jag att vi ska titta på först. Sen finns det i dag jättemånga bra sätt att märka upp recensioner för att visa var källan kommer ifrån. Till exempel om recensionen är skriven av en svensk, nordisk, eller internationell konsument, säger Karl Händel.

Hur ska man som e-handlare resonera kring och använda sig av recensioner? Och vilka krav behöver man uppfylla för att inte strida mot EU-rätten? Svaret, och undersökningen i siffror, får du om du läser hela artikeln på Ehandel Plus.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap