ANNONS

Kunderna dissar e-handeln - hit går de istället: "Ser ett uppsving"

Trängseln är tillbaka i stor stil

Väljer det fysiska rummet, framför det digitala.

ANNONS

Konsumenterna har saknat både köpcentrum och handelsområden och givit sig ut för att shoppa. Det visar HUI Researchs senaste kartläggning. Där framgår att såväl köpcentrum som handelsområden åtnjöt tillväxt redan under 2021.

De förstnämnda med 3,9 procent, i löpande priser, och de sistnämnda med 8,1 procent.

Regionala köpcentrum, vilka domineras av branscher som gick sämre under pandemin såsom mode och restaurang, såg starkast återhämtning under året. Även bostadsområdescentrum som klarade sig väl under pandemin tack vare bostadsnära lägen och dagligvarudominerade hyresgästmix utvecklades starkt, säger Michael Cronholm, COO på HUI.

Bakom den mer tilltagna tillväxten för handelsområden döljer sig dock att det poppat upp ett gäng nya sådana. Dessutom har flera befintliga byggts ut.

För köpcentrum var tillväxten en aning blygsam, vilket beror på att man var påverkade i större grad av de då gällande restriktionerna.

Nu ser vi en uppgång igen inom den fysiska handeln. E-handeln ökar inte längre i samma utsträckning och hittills i år har den minskat, vilket medför att konsumenter i viss del återgår till att handla i fysiska butiker. Det innebär att köpcentrum och handelsområden ser ett uppsving som troligtvis kommer bli ännu tydligare under 2022, säger Kajsa Hernell, vd på NCSC.

Nils Lund
nils@ehandel.se