Market skriver idag om hur fri frakt är ett viktigt vapen inom mobil handel. Den amerikanska prisjämförelsetjänsten Pricegrabber har frågat ut 2000 nätkonsumenter i en undersökning gällande deras inköpsplaner inför julen. På frågan om varför de planerade att handla via nätet, ifrån en dator eller mobil enhet, svarade 76 procent att de ville utnyttja möjligheter till fri frakt.
Fri frakt sägs nu vara en viktigt komponent för att få igång sin m-handel. Användare på mobila enheter ska vara mer känsliga inför att mötas av en fraktavgift i kassan. Detta kanske för att de oftare är ute efter lägsta pris via någon form av prisjämförelsetjänst.
I vår artikel "Galna saker som påverkar E-handlande konsumenter" tog vi även upp fri frakt. Där en undersökning visade på att kunder hellre väljer fri frakt än en rabatt motsvarande en större besparing. Fri frakt verkar helt enkelt ha starka psykologiska effekter.
Detta är förmodligen anledningen till att fri frakt snart dominerar e-handeln i USA. Vi känner även att fri frakt börjar bli allt vanligare i Sverige. Nyligen hade vi Best of Brands som direkt startar sin e-handel med fri frakt. Vi hade även Shoestyle vars marknad, skor, i princip har detta som standard numera.
Fri frakt sägs även bli ett allt viktigare konkurrensmedel i julhandeln. Flera stora aktörer slänger ofta på fri frakt inför julhandeln. Samtidigt vet vi att detta kan vara en tung post på sista raden för många e-handlare. Effekten av fri frakt verkar dock vara så stark att fenomenet tvingar sig fram även om många e-handlare inte vill införa det.