Det pratas mycketย omย โfraktโ pรฅ konferenser, i bloggar och hos e-handelsbolag. โDu mรฅste ge mรฅnga fraktalternativ, det vill kunderna!โ รคr ett av de kanske vanligaste rรฅden den senaste tiden.
ย
Apotea, ett av Sveriges bรคsta e-handelsbolag just nu, รคr ett fรถretag som legat i framkant inom detta med olika fraktalternativ. De lรฅter inte bara kunden vรคlja fraktsรคtt utan รคven utlรคmningsstรคlle och aviseringssรคtt i sin kassa.ย
"Sรฅ otroligt ointressant"
Det slรฅr mig dock varje gรฅng det pratas om ordet โfraktโ att det รคr sรฅ otroligt ointressant fรถr slutkunden. Visst, det รคr skillnad pรฅ att fรฅ ett paket levererat till sitt PostNord-postombud eller till sitt DHL-ombud. Det kan skilja flera mil pรฅ sina hรฅll. Fast det har ju inte med frakt att gรถra, utan med leverans.
ย
Kundens huvudbry i kassan รคr inte i om paketet skickas med tรฅg, lastbil, med PostNord, DHL, Schenker, Bring eller nรฅgot annat fraktbolag. De frรฅgar sig nรคr, var och hur det levereras.
Kunden vill ha leverans
Frakt รคr ditt problem, inte kundens. De vill ha leverans.
Jag รคr dรคremot stark fรถresprรฅkare fรถr flera sorters leveransalternativ och till exempelย miljรถvรคnliga alternativ. Dรฅ blir frakten nรฅgot som รคven kunden kan tรคnka sig ta stรคllning till. Det handlar om attย utgรฅ frรฅn kundens preferenser istรคllet fรถr hur bra dina fraktavtal รคr.
Men nรคsta gรฅng du funderar pรฅ att gรถra en โfraktvรคljareโ i kassan, gรถr den till en โleveransvรคljareโ och se till att du funderar pรฅ vad som รคr viktigt fรถr kunden istรคllet fรถr vad som รคr viktigt fรถr dig.
ย
Kunden bryr sig inte om frakt, de bryr sig om leverans.