ANNONS

Krossar fjolårets siffror - ska nå 50 miljoner i år

Peter Wilhelmsson är VD och medgrundare på den snabbväxande e-handeln Nordicagolf

"Vi är lite mer golfnördiga".

ANNONS

Året var 2004 och Peter Wilhelmsson hade precis tagit grönt kort. Jakten på nya golfklubbor var i full gång och via TV-programmet Golftimmen, som då visades på TV4, framgick det att man kunde köpa skräddarsydda klubbor på nätet.

Där och då föddes idén till en ny nätbutik. Peter Wilhelmsson och kompanjonen Anders Olstedt insåg att det inte fanns någon i Europa som sålde skräddarsydda golfklubbor och år 2006 lanserade de sin e-handel Nordicagolf.

Till skillnad från ett golfset i en golfbutik så kan kunden själv välja det skaft, grepp och längd som passar svingen bäst. Dessutom kan man få en helt unik klubba som ingen annan spelare har. Problemet är att det blir extremt många olika kombinationer av en klubba vilket gör det svårt för en butik att lagerhålla och displaya men det passar utmärkt för e-handel med egen produktion, säger Peter Wilhelmsson till Ehandel.

Sedan dess har både golfen i sig och duons nätbutik vuxit enormt i popularitet. Förra året växte NG Partners AB, som bolaget bakom Nordicagolf heter, med 70 procent och landade på en omsättning på 29 miljoner kronor.

Eftersom vi var så extremt nischade så var det relativt billigt att hitta våra målkunder. Problemet var bara att de var för få så redan efter ett år från att sajten gick live så lade vi till sajter för resten av de nordiska länderna. Sedan 2009 säljer vi till åtta olika marknader i Europa.

"Konkurrensen är relativt liten"

Förra året investerade NG partners i ett nytt affärssystem, som gjort det möjligt att bredda sortimentet ytterligare. Ett klokt val med tanke på vad som väntade runt hörnet.

Sedan coronakrisen slog till har intresset för golf fullkomligt expoderat, och även om bara drygt halva året har gått har Nordicagolf redan kommit upp i 2019 års omsättning. Nu är siktet inställt på att nå 50 miljoner i år.

Första halvåret har varit en ökning över förväntan. Vi hade satt som mål att öka med 50 procent och januari till februari så låg vi strax under målet. Men sen i mars när vår högsäsong började så klättrade vi upp mot 90 procent i tillväxt. Ökningen beror till stor del på att vi fortsatt att vidareutveckla våra “custom fit”-produkter till enkla versioner som går att annonsera i olika kanaler som Google Shopping, Facebook/Instagram och på marknadsplatser.

Vi kan även se att Covid-19 haft en positiv påverkan på försäljningen då många har tagit upp sitt golfspelande igen. Det är även en av få sporter som alla kan utöva relativt säkert utan att riskera att smitta någon.

Hur jobbar ni för att stå ut gentemot era konkurrenter?

Vi säljer mest produkter vi förädlar samt produkter som inte vanliga butiker säljer som till exempel skaft, grepp, tillbehör och verktyg. Det gör att den direkta konkurrensen är relativt liten men vi konkurrerar ändå med andra golfbutiker om samma kunder. Vårt främsta vapen är information, vi jobbar mycket med att utbilda kunderna och få dem att inse att de kanske inte behöver köpa nya klubbor. Det räcker kanske att byta till ett nytt grepp, hitta ett skaft som passar svingen bättre eller att vikta om svingvikten. Vi är helt enkelt lite mer golfnördiga än våra konkurrenter och kan på så sätt hjälpa kunderna på ett annat sätt.

Till skillnad från många andra e-handelsföretag planerar Nordicagolf inte att gå in på några nya marknader. Företaget har till och med valt att lämna två marknader i år eftersom de ansågs vara för små.

Storsatsar på Amazon

Däremot planerar bolaget att utöka sin satsning på Amazon, vilket man menar indirekt kommer att leda till att man når fler nya marknader.

Vi ser en mycket stor potential i att sälja våra egna märken och förädlade produkter på marknadsplatser som Amazon och CDON. Men det är inte helt okomplicerat att sälja på marknadsplatser och Amazon är svårast, skulle jag säga. Konkurrensen är stenhård och marginalerna små på väldigt många produkter. Vi kommer därför bara att jobba med de produkter vi är unika med. Förutom att marknadsplatser kan vara en bra försäljningskanal så driver de även trafik till våra sajter.

Vilken är er största utmaning just nu?

Vår utmaning just nu är att hinna med logistik och kundtjänst. Vi jobbar stenhårt med att få ut alla order i tid och hinna svara på alla kunders frågor men vissa veckor får vi extrema toppar då vi även är mitt i högsäsong. Här kommer vi att behöva automatisera och effektivisera mycket mer för att bli bättre och klara av att hänga med i våra tillväxtmål.

Nordicagolfs nästa steg är en uppgradering av sajten från Magento 2 Open Source till Magento 2 Commerce Cloud. Företaget har jobbat i cirka fyra månader med att få den nya sajten på plats och lanseringen är tänkt att ske i slutet av augusti.

Den nya plattformen gör att vi kan automatisera betydligt fler processer och den är extremt mycket bättre på att administrera innehåll än den version vi har idag. Under vintern kommer vi att jobba vidare med att få upp hastigheten, automatisera fler processer och etablera oss på fler marknadsplatser. Vårt mål är att omsätta mer än 100 miljoner 2022 och än så länge så överträffar vi våra delmål, avslutar Peter Wilhelmsson.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se