ANNONS

Krossar 100 miljoner - "viruset har inte påverkat bolagets försäljning"

Carl Öhrstedt, marknadschef på Purefun Group AB

Ökar vinsten.

ANNONS

En 45-procentig trafikökning i samband med Black Friday och en omsättningsökning på uppemot 35 procent i julhandeln. Avslutningen på året blev stark för Vuxen.se, som bland annat sålde flera tusen adventskalendrar inför nedräkningen till julafton.

LÄS ÄVEN: Vuxen rusade när fler blev hemma - “turen i oturen”

Nu kan vi avslöja att den kraftiga ökningen under årets slutspurt följde på ett räkenskapsår som också innebar ett rejält lyft i försäljningen. Under året kom omsättningen för första gången upp i över 100 miljoner kronor. Det skriver Purefun Group - som bolaget bakom Vuxen.se och de nordiska systersajterna heter - I sin färska årsredovisning.

Under perioden 1 maj 2019 till och med 30 april 2020 omsatte företaget drygt 111 miljoner kronor. Det kan jämföras med 98 miljoner året innan. Samtidigt fick man rörelseresultatet att gå från drygt 4 miljoner till en bit över 6 miljoner kronor.

Spridningen av coronaviruset har inte påverkat bolagets försäljning till konsument, dock har den påverkat andra funktioner såsom produktutveckling och inköp från Asien under kvartal 2 med förseningar som följd, skriver bolaget i årsredovisningen, och tillägger att det med anledning av pandemin är svårt att ge en prognos för bolagets utveckling på sikt.

Den nya omsättningssiffran innebär att Purefun Group nära på har dubblat sin försäljning sedan verksamhetsåret 2016/2017. Då kom omsättningen upp i drygt 66,5 miljoner kronor.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap