I maj 2020 lanserades Minikit, tjänsten som säljer begagnade barnkläder i färdiga paket. Bakom konceptet står entreprenörerna Josefin Runquist och Maja Andersson som driver verksamheten från Malmö.
LÄS ÄVEN: Ett halvt ton barnkläder – de ska sälja 2000 paket i år
Sedan start har företaget ökat jämnt med cirka 20 procent varje månad, men efter årsskiftet exploderade efterfrågan, berättar duon.
På två månader slog vi hela fjolårets omsättning, säger Josefin Runquist till Ehandel.
Under 2020 var vi verksamma åtta månader, och omsatte 160 000 kronor. Nu under januari och februari har antalet order tripplats, och vi slog 182 000 kronor under den perioden. Det är superkul, och det är spännande att se vad vi hamnar på i mars.
Resultatsidan har också haft svarta siffror från start, men ligger för tillfället på plus minus noll.
Det är det vi satsar på just nu, då vi investerar den preliminära vinsten i marknadsföring istället, förklarar Josefin.
När vi frågar vad de höga tillväxttalen beror på svarar duon att man vågade satsa på den populära marknadsföringstrenden - influencers.
Vi gjorde ett samarbete med rätt influencer vid rätt tidpunkt. För oss var det en stor investering, men vi har lärt oss mycket på det här. Träffar man rätt så kan det bli väldigt bra.
Influencern som Minikit valde att samarbeta med var profilen "Hejhejvardag" som drivs av Louise Edlund Winblad, som främst illustrerar småbarnslivet, och har runt 170 000 följare.
Hon publicerade vårt samarbetet i slutet av januari där hon hade gjort en video-sketch om Minikit, säger Josefin och fortsätter:
Både jag och Maja har erfarenhet av att arbeta med influencers genom våra tidigare jobb, så vi var medvetna om att det kan bli ganska kostsamt om man inte träffar rätt. Det problematiska med influencer marketing är att man betalar en fast summa, utan att veta hur utfallet kommer att bli.
I vanliga fall jobbar Minikit med Facebook- och Google annonsering, där man betalar per klick eller konvertering.
Det är dessutom enkelt att stänga av marknadsföringen om kostnaden skulle bli för dyr, säger Josefin.
Men med "Hejhejvardag" hade vi en bra magkänsla. Det kändes rätt, och hon hade tidigare pratat om hållbara produkter på sin kanal. Vi hade känslan av att hennes följare liknande vår målgrupp. Vi lyckades matcha Minikit bra, och vi fick väldigt många nya kunder via det samarbetet.
Men trots stora försäljningsframgångar jobbar företaget ständigt på att effektivisera processen av att skapa ett klädpaket. Det man främst kämpar med är dock en utmaning som de flesta e-handlarna känner igen - att få upp marginalerna.
Det klurigaste med vår affärsidé är att försöka översätta begagnade produkter och tiden vi lägger på varje paket, till hur marginaler och tid räknas på i "vanliga" fall. Målet är att ha liknande marginaler som andra traditionella e-handelsbutiker har, där man enkelt kan räkna på inköpspriset.
Men vi är fortfarande bara i startgroparna och lär oss allt längst vägen. Vi hittar ständigt nya små lösningar till allt. Förutom Minikits koncept, så vet vi att våra kunder uppskattar hur vi presenterar och sätter ihop plaggen, så så länge vi kommer att hålla den standarden så har vi rätt fokus.
En av punkterna på årets priolista är alltså att hitta nya lönsamma sätt att ta in plagg på, samt effektivisera tiden som läggs på att sätta ihop klädkit.
Vi kommer även att fokusera på att hitta nya marknadsföringsmöjligheter som leder till nya kunder, säger Josefin och tillägger:
Målet är att landa på en miljon kronor under 2021, samtidigt som vi ska gå med vinst.
Ni är från början bekanta, som träffades via en gemensam vän på en resa och sedan dess har ni drivit Minikit. Hur har det fungerat?
Jag och Maja är ett bra team. Maja är duktig på att förvalta och ha fokus på kvalité - både i marknadsföring och i våra produkter. Jag är den som letar efter nya möjligheter men också den som försöker effektivisera arbetsmomenten. Vi kompletterar varandra bra och har även slagit ihop våra kortare frilansgig då vi båda frilansar som designers och produktutvecklare, svarar Josefin och avslutar med:
Det har gått snabbare än förväntat men det är bara roligt. Det är kul att se att våra kunder så gärna hjälper och stöttar oss i vårt arbete.