I decennier har december månad, med den viktiga försäljningen inför julen, utgjort årets starkaste period för detaljhandeln. Men i takt med Black Fridays intåg på den svenska marknaden har julhandeln förlängts, och numera sker mycket av julhandeln redan innan december ens har börjat.
Redan förra året kunde vi med hjälp av Ehandel.se Analytics se att november blev en lite bättre e-handelsmånad än december, rent försäljningsmässigt. Då stannade skillnaden dock bara på en procent.
"En större del av julhandeln flyttas"
Nu ser det ut som att trenden förstärks det här året.
- Det är inte helt omöjligt att skillnaden blir ännu större i år. Black Week ser ju ut att växa ännu mer än vi räknat med och kan alltså innebära att en ännu större del av julhandeln flyttas från december till november, säger Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se.
LÄS ÄVEN: Black Week slår redan rekord - kraftig ökning på måndagen
Siffrorna ovan, som alltså är till novembers fördel, har vi fått fram genom att slå ihop datan från november hittills med en prognos för resten av månaden samt december. Om den samlade prognosen blir verklighet innebär det att e-handelns intäkter blir 11 procent större i november än i december i år.