ANNONS

Krönika: Konverteringsdödare

Krönika: Konverteringsdödare
ANNONS

I går kväll satt jag och surfade lite på nätet. Jag glider då in i en känd nätbutik som säljer tillbehör för hemelektronik. Tar mig en titt ibland fynden, som jag ofta gör, jag älskar fynd. Det slår mig ganska snabbt att de har sänkt priset på en massa varor. Ett gyllene tillfälle att komma undan med några billiga julklappar tänker jag. Så jag börjar lasta på med grejor i min virtuella kundvagn. Tio produkter slutar det på och allt ifrån värmefiltar till elektriska stearinljus. Ruskigt nöjd och allmänt glad tar jag mig till kassan.

Det är nu allt vänder

Det krävs att man registrerar sig som kund för att komma till kassan. Ganska irriterande men inga större problem. Jag fyller i deras formulär och trycker sedan på knappen "Registrera". Webbshoppen svarar med "E-postadressen XXX används redan av en annan användare". Just det ja, jag hade handlat där innan. Dumt av mig. Så jag börjar leta efter lösenordet och testar även några favoriter. Det ger ingen framgång så jag trycker på knappen "Glömt lösenordet?". Nu vill jag gärna få mitt lösenord fort då jag har kundkorgen full med grejor. Jag orkar inte fylla den igen och jag vet att den kan försvinna efter en stund om man väntar för länge. Inget lösenord dyker upp, inte ens i skräpposten. Jag har i skrivande stund inte fått det så funktionen fungerar förmodligen inte.

Dags för Plan B

Eftersom jag är luttrad på Internet har jag givetvis fler epostadresser. Jag registrerar nu ett nytt konto med en annan epostadress, vilket fungerar, och fortsätter mot betalningen. Mina varor är fortfarande kvar i vagnen, som tur är.

Innan jag når betalningen får jag en liten varning om 3D-Secure och vad det innebär. Attans tänker jag för mig själv, den där koden för 3D-Secure minns jag säkert inte heller. Jag håller tummarna att 3D-Secure är avaktiverat. Efter det att jag fyllt i mina kortuppgifter dyker tyvärr 3D-Secure upp. Jag letar efter mitt lösenord utan framgång.

Jag lägger nu all min tillit i Swedbanks inkompetens som ni kan läsa om här. Jag testar först ett lösenord som kanske skulle kunna vara rätt. Det fungerade inte så jag testar ett till i ren desperation. Detta lösenord är med 95% sannolikhet fel då det bara är något jag drar till med innan jag tänkt slänga in handduken och gå och lägga mig. Men döm om min förvåning när betalningen går igenom med det förmodligen felaktiga lösenordet.

Jag blev nästan lite glad när ordern gick igenom. Detta på grund av allt hårt arbete jag lagt ner på den, även om jag borde vara förbannad på alla konverteringsdödare.

Varför är det såhär?

Varför ska vi dras med dessa hemska konverteringshinder 2010? Det känns som att de bara blir fler och fler istället för färre. Det är inte svåra saker vi diskuterar. Sunt förnuft dikterar vad som bör ske. Det ska vara snabbt, enkelt och kännas säkert att köpa sina prylar på nätet.

Några saker man bör tänka på i sin nätbutik är följande:

  1. Inget registreringskrav
  2. Inget registreringskrav
  3. Flera betalningsalternativ
    (så man kan slippa 3D-Secure när den fungerar, dvs hindrar legitima köp)
  4. Tydliga fraktkostnader
    (mardrömsscenariot är krav på registrering för att se fraktkostnaden)
  5. Tydliga steg och information i utcheckningen
    (så kunderna håller sig lugna)

Det finns fler saker man bör tänka på men det mesta går under sunt förnuft. Helt enkelt färre situationer som kunden kan fastna i och överge sin kundkorg.

Har du någon historia gällande konverteringsdödare? Dela med dig i kommentarerna.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se