Kronas Apotek meddelar idag hur det gått under andra kvartalet och precis som många andra aktörer kan de visa upp en coronaeffekt i sin e-handel. Apotekföretagets onlineförsäljning växte nämligen med 111 procent under andra kvartalet.
Många medarbetare har lagt ned ett fantastiskt arbete för att vi skulle klara den snabba tillväxt för e-handeln som pandemin inneburit, säger Anders Torell, vd på Kronans Apotek, och tillägger:
Idag har vi volymer och försäljning som vi bedömde vi skulle nå under kvartal två eller tre 2021.
Marknaden har ändrats i grunden?
Det är alltså pandemin som accelererat utvecklingen och detta har förstås satt press på alla system när tillväxten sker mycket snabbare än beräknat.
För apoteken har bland annat äldre börjat e-handla mer än förr. Det här innebär också att ”inflection point”, alltså när e-handeln förändrar en marknad så mycket att den tidigare marknadslogiken inte längre gäller, kommer närmare, förklarar företaget i samband med rapporten.
Enligt Anders Torell har företaget dock klarat av det ökade trycket utan några större problem.
Det är oerhört viktigt att fortsätta utveckla vår förmåga inom e-handel. Vi vill bygga en kundupplevelse som gäller oavsett var du möter Kronans Apotek. Vi måste ta tillvara den fördel som fysiska apotek och e-handel innebär, säger Anders Torell.
Kronans Apotek särredovisar inte e-handeln men den totala omsättningen under kvartalet sjönk med cirka 2 procent, från 188,8 miljoner euro till 184,8 miljoner, enligt moderbolaget Oriola. Rörelseresultatet sjönk samtidigt från 2,9 miljoner euro till 0,4 miljoner.