ANNONS

Kronan på verket: 13 miljoner besökare online

Hannes Hasselrot, e-handelschef på Kronans Apotek

Toppar 400 miljoner på nätet?

ANNONS

För Kronans Apotek har det blivit en självklarhet att satsa både på fysiska butiker och på sin växande nätbutik. Och faktum är att nätbutiken drar allt mer trafik och står för en allt större del av omsättningen.

Under de senaste två åren har Kronans Apoteks e-handelsandel av den totala försäljningen vuxit med hundra procent, och nu står den för fem procent. Vad det innebär i kronor och ören har inte avslöjats, men år 2018 omsatte företaget strax under 8,1 miljarder kronor. Då hade alltså fem procent motsvarat strax över 400 miljoner kronor.

Planen är att fortsätta ta marknadsandelar under det här året.

Vi kan säga att vi under 2019 hade 13 miljoner besökare online och att vi för 2020 siktar på att nå 25 miljoner, skriver Linda Wakeham, pressansvarig på Kronans Apotek, i ett mejl till Ehandel.

Gör om e-handeln

Enligt Kronans Apotek är en av anledningarna bakom trafikökningen att bolaget har lagt ner mycket energi på sitt SEO- och SEM-arbete.

I dag hittar folk oftast sina produkter genom att söka på Google och allt fler hämtar även ut sina recept online. Just därför är en framgångsrik sökordsoptimering nyckeln till framtida tillväxt för Kronans Apotek, säger Hannes Hasselrot, e-handelschef på Kronans Apotek.

Det kommande året ska företaget se över sin e-handel, både vad gäller laddningstider och sajtens utseende. Planen är också att göra “en rad förändringar för att göra det enklare för kunden att hitta information och produkter”, enligt ett pressmeddelande från företaget.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap