Kritiska reflektioner - Hur kan vi göra Emeet bättre?

Kritiska reflektioner - Hur kan vi göra Emeet bättre?
Dan Nilsson (grundare) och Michael Wictor (vd)

Vår VD, Michael Wictor, har varit med på sitt första Emeet och har en hel del att säga om upplevelsen, inte bara positivt.

Först och främst vill jag rikta ett stort tack till alla deltagande handlare, partners och alla på Ehandel.se som var med under dagen. I stort är jag nöjd med vad vi levererade, men det är ju knappast upp till mig att avgöra. Jag fick mycket positiv respons under dagen och kvällen och inkorgen är fylld med bevis på att vi nått vårt mål; Emeet ska sammanföra e-handlare, leverantörer och andra e-handelsintressenter under ett tak för jämlika och utvecklande samtal. För mig är Emeet ett Ehandel.se i den riktiga världen och likt Ehandel.se ska vi ta tillvara på det mandat vi har från svensk e-handel att utveckla den framåt. Jag vet att vi fyller en viktig funktion för liten som för stor.

Men nu är inte denna artikel till för självhävdelse utan snarare kritiska reflektioner.

Varför så många nya besökare?

Varför är andelen förstagångsbesökaren så brutalt stor? Är löftet om Emeet så mycket bättre än vad själva upplevelsen är? Kanske kan det vara så att det räcker med ett Emeet, lite av en ”been there done that”-grej.

Är detta positivt eller negativt, eller mer troligt både och? Det är klart att en frisk tillströmning av nytt folk med egna erfarenheter och synvinklar är bra för att driva utvecklingen av svensk e-handel framåt. Det är också klart att effektiviteten och modet hos de som varit med fler gånger är högre och större vilket på sitt sätt borgar för andra typer av samtal. Om många deltagare är nya bör det rent logiskt ta längre tid för själva "ickekonferensen" att komma igång och att nå optimal nivå. Lider Emeet av detta? Gagnar det Emeet?

Varför så ojämn fördelning?

Vad jag vet så är fördelningen mellan de som driver e-handel ganska så jämn, 50-50 mellan män och kvinnor bland landets alla butiker. Men på Emeet är det inte så, där utgör männen 2/3 bland de deltagande handlarna. Hur kan det komma sig? Bland deltagande partners är det ännu ”värre”. Bland de som deltog på dagen var endast 6 av 38 kvinnor. Vad ska vi göra för att förändra detta? På nästa Emeet kanske vi måste tvinga fram en förändring – kvotera? Ska vi anordna ett Emeet bara för kvinnor, är det vad som behövs?

Varför struntar många i att komma?

Tack vare våra partners så kan vi göra Emeet helt gratis för alla deltagande e-handlare. Det innebär att alla lokaler, all förtäring, all transport, all fest, all underhållning med mera betalades av våra 10 partners. Och tack vare detta behöver vi alltså inte ta en enda krona betalt av den enskilde e-handlaren. Men vi kanske kan komma att behöva göra det i framtiden. Inte primärt för att vi behöver få in mer pengar, men för att öka det upplevda värdet och göra det (förhoppningsvis) mindre lätt att helt strunta i att komma.

När vi summerar vårt sjunde Emeet är det cirka 30 personer som väljer att inte komma och att inte meddela oss detta. Varför gör ni så? Det innebär att budgetar spricker, att eventet blir sämre och att en massa extra administrativt jobb i efterhand. Visst är det ganska osympatiskt och nonchalant? Om vi sätter en prislapp på biljetterna, minskar vi detta svinn då?

Ryt till om något var kasst!

Jag tar gärna emot feedback på mina reflektioner (michael@ehandel.se) och ni får gärna fylla i den enkät som kommer att skickas ut i dagarna. Allt för att vi ska kunna leverera så bra events till er medlemmar som det bara går. Det är för er vi finns!

Och när ni ändå ger den här feedbacken, vad säger ni om ett Emeet Skåne? Ett Emeet Göteborg? Vad säger ni om att vi gör något tillsammans med Nordic eCommerce Summit?

Jag skulle vilja avsluta med att påminna om att vi på Emeet utlovade tre DI Gaseller bland de anmälda företagen. Det tog inte mer än ett dygn, sen var den första Gasellen utsedd.

michael.wictor

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap