Ett säkert tecken på att julhandeln är på intåg brukar vara att e-handlarna släpper sina julkalendrar till försäljning. Ett företag som uppmärksammats lite extra för sin kalender de senaste åren är Skincity, som förra året sålde slut alla sina kalendrar på mindre än en dag.
LÄS ÄVEN: Skincity om släppet: "Högre tryck än vi hade förutspått"
Av diskussioner i sociala medier att döma är intresset för Skincitys kalender stort även i år. Och kanske egentligen till och med lite väl stort. När det i helgen stod klart för Skincitys följare på Instagram att den exklusiva kalendern hade getts bort i förväg till en handfull influencers, lät nämligen kritiken inte vänta på sig. I e-handlarens Instagramkanal valde flera kunder att framföra sin frustration över att Skincity - i deras tycke - valde att belöna influencers på bekostnad av sina kunder.
Vad är viktigast? Trogna kunder eller att ge bort gratisprodukter till kända personer som redan får tillräckligt av detta? Jag hoppas att ni förstår att detta sticker i ögonen, skriver till exempel en person.
Inlägget, som i skrivande stund har en bra bit över hundra kommentarer, har också fått en del synpunkter från personer som tröttnat på att kalendern säljs i så pass begränsad upplaga.
Ni har lyckats skaffa er många trogna kunder som spenderar stora summor hos er. Visa er tacksamhet till dessa kunder och avvisa dem inte från att köpa vissa varor. Det är knappast någon "raritet" det handlar om utan en helt vanlig julkalender, skriver en annan.
Lovisa Hedlund, som arbetar med PR på Skincity, berättar att företaget varje år skickar ut ett "mycket limiterat antal" kalendrar till influencers och journalister som företaget har tät kontakt med.
Detta gör vi för att visa vår tacksamhet för ett fint samarbete tillsammans under året, skriver hon i ett mejl till Ehandel.
Varför marknadsför ni er kalender med hjälp av influencers? Den verkar ju sälja slut ändå.
I år har vi fler kalendrar än vi någonsin haft. Av de tusentals kalendrar som vi kommer släppa till försäljning i år ger vi bort några få till influencers och journalister samt skänker även ett antal till välgörande ändamål.
I kommentarsfältet på Skincitys Instagram-sida efterlyser flera skribenter någon form av bonusprogram hos Skincity.
Är det något som är aktuellt?
Vi tar till oss all den feedback som våra kunder ger oss och vi jobbar ständigt på att förbättra oss. Våra kunder är det viktigaste vi har och vi har mycket spännande på gång som vi hoppas och tror att dom kommer att uppskatta. För att premiera våra lojala kunder kommer vi år till exempel erbjuda både förlanseringar, kundevent och specialerbjudanden, skriver Lovisa Hedlund.