Under veckan har en nĂ¥got oväntad storm blossat upp i sociala medier kring e-handelsföretaget Linas Matkasse. Allt började med att en av företagets Google-annonser dök upp pĂ¥ ett ställe som företaget själv inte uppskattade - nämligen pĂ¥ sajten Samhällsnytt, som tidigare hette Avpixlat.
"Givetvis ingenting vi stĂ¥r bakom"
När Linas Matkasse uppmärksammades pĂ¥ att deras företag syntes pĂ¥ sajten, gick de in och reglerade i Googles annonseringstjänst, sĂ¥ att saken inte skulle upprepas.
- Detta är givetvis ingenting vi stĂ¥r bakom och vi har sett till att exkludera denna placement framöver, skrev företaget dĂ¥ pĂ¥ Twitter.
Saken uppmärksammades pĂ¥ fler sajter, som av mĂ¥nga uppfattas som fränglingsfientliga, och snart började negativa kommentarer och omdömen att strömma in pĂ¥ företagets Facebooksida och i andra sociala medier. Kritiken gällde bland annat att företaget inte skulle vara för yttrandefrihet, dĂ¥ de inte ville annonsera pĂ¥ Samhällsnytt.
"Nu beställde jag en extra kasse"
Men sedan dröjde det inte länge förrän kritikstormen vände helt. NĂ¥got dygn senare fylldes kommentarerna pĂ¥ Linas Matkasses Facebooksida istället av nya och gamla kunder som tackade företaget för deras ställningstagande. De flesta som kommenterade händelsen gav ocksĂ¥ företaget fem stjärnor.
- Ett företag med moralisk ryggrad - respekt! skrev en person.
- PĂ¥ grund av vad som hänt vill jag höja betygssnittet, skrev en annan.
- Nu beställde jag en extra kasse pĂ¥ grund av detta, tillkännagav en tredje.
Hävdar felaktig beskyllning
Nu passar företaget själva pĂ¥ att kommentera saken.
- Det vi kan kommentera är att Linas Matkasse under de senaste dagarna i sociala medier felaktigt beskyllts för att vara emot yttrandefrihet. Företaget Linas Matkasse har ingen politisk inriktning, vi stĂ¥r för yttrandefrihet och tycker att mĂ¥ngfald är bra, skriver Stina Svensson, chef för Varumärke & Kommunikation pĂ¥ Linas Matkasse, till Ehandel.se.