När Lindex publicerade en video på sin Instagramkanal för några veckor sedan, rasade massvis med kommentarer in från upprörda personer.
Det aktuella inlägget utgör reklam för Lindex bh-kollektion och visar olika kvinnor, med bar överkropp så att bh:arna syns, i olika miljöer. Men det var inte videon som ställde till det, utan texten som företaget skrev till videoklippet:
Love your breasts. We do. Peas, grapefruits, cupcakes or cherries. It’s time we celebrate the breasts. Our bras are made for all shapes and sizes.
På svenska: Älska dina bröst. Det gör vi. Ärtor, grapefrukt, muffins eller körsbär. Det är dags att vi firar bröst. Våra behåar är gjorda för alla former och storlekar.
I skrivande stund har inlägget nära 100, mestadels arga, kommentarer som påpekar att Lindex påstående att man har bh:ar "för alla former och storlekar" inte stämmer överens med verkligheten.
Det låter bra i era annonser. Men sanningen är att ni inte alls gillar storlek 75H och 75G och ett antal andra, skriver en person.
Mina melonbröst supportar ni definitivt inte i alla fall, kommenterar en annan Instagramanvändare.
Min storlek finns inte. ”All shapes and sizes” är ”bara vissa shapes and sizes”, skriver en tredje.
Tråkig reklam för någon som mig, som inte ingick i ”alla”... undra vart jag hör till isåfall?
Det tog en vecka för Lindex att svara på kritiken. Det gjorde man genom att skriva en ursäktande kommentar samt justera texten och ta bort delen om att man har "bh:ar för alla former och storlekar".
Hej, vi har läst varenda kommentar och för det första vill vi säga tack för att ni reagerar, delar med er och engagerar er. Vi älskar verkligen kvinnokroppen och vill hylla alla fantastiska kvinnor där ute. Vi har många olika bh-modeller och är det första valet för många kvinnor, men inte för alla.
Vi instämmer helt och fullt att vi borde ha formulerat oss i inlägget på ett annat sätt och vi kommer därför att justera det. Vi blev helt enkelt för ivriga i vår önskan att uppmuntra kvinnor till att älska sig själva och sina bröst.
Lindex fortsätter med att berätta att man ständigt jobbar med att bredda storleksspektrat, att man strävar efter att vara allt mer inkluderande och att man därför välkomnar alla synpunkter så att företaget kan ta hänsyn till dem när de utvecklas. Lindex förklaring fick 14 gillningar, och en del svar på tal. Men inlägget hade redan hunnit anmälas till Reklamombudsmannen.
Lindex skriver ”for all shapes and sizes” vilket är falskt. Oavsett hur stort utbud en butik har kan de aldrig garantera att de inkluderar alla. Det blir extra problematiskt när Lindex inte har ett stort utbud av just bh:ar, men det handlar generellt om att annonsören använder ordet ”alla” när det inte är sant, skriver anmälaren till RO.
På anmälan svarar Lindex att tanken med videon var att "hylla kvinnors olikheter och uppmuntra varje kvinna till att älska sig själv och sina bröst precis som de är".
Modeföretaget formulerade ett svar som liknar det som man gav på Instagram, och avslutade med att meddela att Lindex kommer att ta med sig feedbacken längs vägen "som en viktig del av resan" samt att man har ändrat texten "så att det inte uppstår fler missförstånd".
Men ett förlåt och en justering i efterhand räckte inte för Reklamombudsmannen, som håller med om kritiken som Lindex har fått.
Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar påståendet ”for all shapes and sizes” som att annonsören har ett stort utbud av bh-modeller och att alla kan hitta en storlek och modell som passar. Lindex har medgett att så inte är fallet. Reklamen är därför vilseledande och den strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.
Enligt artikel 24 i ICC:s regler är en rättelse i efterhand i och för sig önskvärd om marknadskommunikationen strider mot reglerna, men det medför inte att överträdelsen blir försvarlig.