Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Kriskedjans drag för överlevnad - säljer varumärken för 15 miljoner

Lars Fins, vd på Rizzo Group
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Avyttringen är viktig för den fortsatta driften".

ANNONS

Rizzo Group kan återigen vara vid ruinens brant. Därför säljer man rättigheterna till varumärkena relaterade till Don Donna och Handskmakaren för 15 miljoner kronor. Köparen är Bergendahls, som är mest kända som ägare av City Gross, Glitter, Granit, Kitchentime och Eko stormarknader.

Rizzo Group har inte haft de finansiella förutsättningarna som krävs för att satsa på och vidareutveckla varumärkena under de senaste två åren. Av det skälet är de ekonomiska och finansiella effekterna av avyttringen av mindre betydelse för Rizzo Group. Bolaget kommer alltjämt fokusera på väskor och accessoarer, enligt vad som tidigare meddelats. Men under andra varumärken än Don Donna och Handskmakaren, skriver koncernen.

Bolaget kämpar alltjämt för sin överlevnad och arbetar hårt för att få fram en finansieringslösning för kedjans fortsatta drift.

Som tidigare kommunicerats har Rizzo Group ingått en avsiktsförklaring avseende ett fördjupat samarbete med Sajaco Nordic Holding AB, i syfte att undersöka en finansieringslösning för bolagets fortsatta drift, då bolaget har en ansträngd likviditet, skriver de och fortsätter:

Avyttringen av varumärkena är viktig för den fortsatta driften av Rizzo Group och för de pågående diskussionerna som förs med Sajaco. Bolaget och Sajaco arbetar för att få fram en helhetslösning för koncernen som skapar förutsättningar för långsiktig lönsamhet.

LÄS ÄVEN: Kriskedjan nära konkurs igen - tvingas räkna om

Dela artikeln: