Fler och fler influencers och kreatörer blir e-handlare. Ett sådant exempel är Linn Ahlborg, som både är influencer och står bakom varumärket LXA The Label.
För många är nästa steg att äga sin egen karriär för att undvika att hamna i en beroendeställning till ett företag, säger Sebastian Schardl, COO på Hubso och fortsätter:
Vi tycker inte att man ska sälja någon annans vision, det är en sårbar sits.
Han nämner just Linn Ahlborg som ett framgångsexempel, på grund av hur hon lyckas vårda både sitt egna namn och sitt varumärke.
Vad är viktigast om man som kreatör och influencer vill bli e-handlare?
Att hitta en gynnsam produkt. Kläder är inte en sån produkt med tanke på mängden returer jämfört med hudvård, som har endast 0,5 procent returgrad. Man kan inte bara gå på intresse, lyssna istället in vad som saknas på marknaden.
Det är också viktigt att tänka på om man kan växa snabbt? Vilka blir fraktkostnaderna och kanske bland det viktigaste: Kan varumärket stå på egna ben utan kreatören eller profilen?
Vilka är utmaningarna?
Att bestämma sig för vem man vill vara, är det jag som ska vara med på bild, jag som ska synas i produkterna eller jag som ska använda produkterna. Eller ska mina produkter frontas av någon annan och jag är med som grundare. Också värt att förstå att skapandet av ett varumärke är en långsiktig affär, det går inte på ett halvår.
Vilka är fördelarna?
Att man kan inkludera kunden under hela resan, man har ju redan en egen community. Man kan ju fråga dem vad de vill ha innan man går in i produktion, säger Sebastian Schardl.