Vill se hårdare regler för retuschering, men tror på kunskap och information när det kommer till hudvård.
Hudvårdsrutiner har länge varit stort på sociala medier och nu trendar framför allt avancerad hudvård. Så kallas hudvård vars produkter innehåller aktiva ingredienser som till exempel särskilda vitaminer och syror. Produkterna och behandlingarna ger ofta både omedelbara och långsiktiga resultat, vilket har gjort dem extra populära.
Men via influencers och sociala medier har nu trenden med avancerad hudvård spridit sig till en allt yngre publik. Målgruppen som börjat använda bland annat retinol har uppgetts vara så ung som mellan 9 och 12 år. Något som fått hudvårdsvarumärket Mantle att införa en 18-årsgräns på sina produkter.
Kort därefter gick även Apotek hjärtat ut med att man valt att införa 15-årsgräns på produkter klassade som avancerad hudvård.
Nu talar Kicks ut om trenden
Även Kicks, som ofta samarbetar med influencers, har uppmärksammat trenden och sett att allt fler unga överbehandlar huden med ingredienser som kan vara skadliga. Skönhetskedjan har till följd av detta satsat på fler vidareutbildningar för personal i både butik och kundtjänst.
Vi tror inte att barn känner till riskerna med att använda de här produkterna. Att utveckla kroniska hudsjukdomar är något som kan vara mycket smärtsamt och påverkar hela livet, och det är vårt ansvar att se till att den informationen finns, säger Carola Lundell, VD på Kicks, i ett pressmeddelande.
Tror inte på åldersgräns
Hudvårdsrutiner är inte de enda skadliga trenderna som Kicks har uppmärksammat i sociala medier. Nyligen gick bolaget, tillsammans med organisationen Tjejzonen, ut med en rapport gällande retuschering av bilder i reklam, vilken även inkluderade influencers sponsrade inlägg. I rapporten ställde man bland annat krav på tydligare riktlinjer och regelverk, samt argumenterade för ett utökat uppdrag för Reklamombudsmannen. Man har också en policy som inte tillåter influencers att retuschera sina bilder som används i reklamsammanhang som är kopplade till Kicks varumärke.
Men när det gäller avancerad hudvård har företaget en mjukare inställning, och tror inte på att följa tidigare exempel och införa en åldersgräns. Istället har man beslutat att märka produkter med en så kallad åldersrekommendation och satsa på vägledning och information.
Vi kommer inte införa åldersgräns i nuläget då vi anser att det kommer vara svårt att efterleva, men det kan absolut bli aktuellt på sikt. Vi tror att om man tydligt kommunicerar riskerna med användningen, så kan vi minska både barnens vilja att använda hudvård för vuxna och öka föräldrarnas möjligheter att dra i handbromsen, säger Carola Lundell.
LÄS ÄVEN: Kicks och Tjejzonen vill se skärpta regler för retuschering i reklam: ”Saknar motstycke”