“Alla människor som vill och kan sprida matglädje ska få möjlighet att göra det”. Det meddelade Foodora när företaget för någon vecka sedan gick ut och berättade om sitt nya affärsben. Det går ut på att Foodora ska agera en slags mäklare mellan privatpersoner som vill laga mat och andra personer som vill köpa maten i fråga.
LÄS ÄVEN: Nu ska Foodora väcka hemmakockarna till liv - blir “matmäklare”
Tjänsten beskrevs som ett sätt för matintresserade personer att ta plats på Foodoras plattform och på så sätt bygga sig en inkomstkälla. Alla som är intresserade får möjlighet att registrera sig och sedan skulle företaget bidra med utbildning inom bland annat livsmedelshygien.
Lätt som en plätt? Nja, kanske inte riktigt. Det krävs nämligen inte bara matintresse och god livsmedelshygien för att bedriva livsmedelsförsäljning. Bland annat måste man ha ett tillstånd från kommunen om att få sälja livsmedel, vilket medför att kommunen återkommande ska kontrollera att verksamheten håller tillräckligt hög standard.
Hemmakockarna behöver livsmedelsregistrera sin verksamhet, förtydligar Johanna Lindskog Lindell, kommunikationschef på Foodora, när vi hör av oss för att be om mer detaljer.
Vem är ansvarig om det visar sig vara något fel på maten?
Det är hemmakockens ansvar att laga mat på ett säkert sätt enligt det egenkontrollprogram och rutiner för matsäkerhet som vi förser med. Rutinerna och egenkontrollprogrammet skapas av ett företag som arbetar med att ta fram rutiner och egenkontrollprogram för livsmedelsverksamheter.
Den som blir en av Foodoras hemmakockar behöver alltså starta ett företag för att bedriva sin verksamhet. Dels för att kunna registrera sig som livsmedelsförsäljare och dels för att kunna få ersättning från Foodora och för att kunna redovisa sin försäljning.
Ersättningen sker på samma sätt som till våra restauranger eller butiker, säger Johanna Lindskog Lindell.
Ni skriver i pressmeddelandet att alla hemmakockar "kommer att genomgå tester". Vad är det för tester?
I utbildningen i livsmedelshygien som alla våra hemmakockar måste genomgå ingår kunskapstest som måste klaras innan hemmakocken får ansluta sig till oss. Detta för att säkerställa att våra hemmakockar har den kunskap de behöver för att bedriva säker matlagning, tillsammans med det egenkontrollprogram som kockarna behöver följa för att kunna vara med.
Hur planerar ni att löpande kontrollera den här verksamheten?
Kommunen kommer att utföra kontroller på hemmakockens livsmedelsverksamhet på samma sätt som mot övriga livsmedelsverksamheter. Om vi får information om att en hemmakock missköter sitt uppdrag och bryter mot vårt avtal, avbryts samarbetet omedelbart.
Satsningen på hemmakockar kommer att inledas i Nacka kommun och sen är tanken att den ska spridas vidare ut i landet.
LÄS ÄVEN: Foodora öppnar för hemmakockar - här är kommunens besked