Kinesiska e-handlare har fått frakten kraftigt subventionerad de senaste decennierna via FN:s Världspostförening (UPU). Ett stöd som nu minskas ordentligt, enligt ett beslut fattat vid postunionens extrakongress i Genève under onsdagen.
Beslutet togs emot med öppna armar av Svensk Handel, som arbetat hårt för förändring.
För svenska handlare är förändringen viktig. Det vore absurt att fortsätta att subventionera världens mest konkurrenskraftiga e-handelsnation. Kina är med och leder utvecklingen inom e-handeln men har fått lika stort fraktstöd som länder som Kuba och Gabon, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Den nya överenskommelsen innebär att Sverige och övriga länder inledningsvis får kräva 70 procent kostnadstäckning för de internationella paket som tas emot. De enskilda länderna får dessutom gradvis öka kostnadstäckningen.
Dyrt fraktstöd
För e-handelspaket som väger upp till 2 kg har frakten från handlare till kund i snitt varit hela 57 procent dyrare än frakten från handlare i Kina till svenska kunder. Det visar en undersökning som Copenhagen Economics gjort för Svensk Handels räkning.
I tider där svenska handlare i allt högre utsträckning konkurrerar med företag från hela världen är det avgörande att spelreglerna är rättvisa. Ytterst är det en fråga om att behålla företag och jobb i den svenska detaljhandeln, säger Mats Hedenström.
Slog hårt mot PostNord
Samma undersökning visar också att fraktsubventionerna kostade PostNord 100 miljoner kronor under 2017. Det motsvarar 19 procent av logistikjättens vinst det året.
Det är välkommet att den gräddfil som kinesiska e-handlare haft nu späds ut. Att det kan vara billigare att skicka ett e-handelspaket mellan Shanghai och Stockholm, än mellan Stockholm och Sundsvall visar hur snett systemet är riggat, säger Mats Hedenström.