ANNONS

“Kottfluencern” som gör succé på Tiktok: “Svårt att bli accepterad”

Jasmin och hennes igelkottar.
ANNONS

Jasmin och hennes igelkottar tog sig in på listan över de mäktigaste på Tiktok, ändå var influencer inte ett ord som kändes rätt.

På sociala medier går hon under namnet Jasmin Kott, hon är 30 år gammal och studerar. Hon föder också upp igelkottar. På Tiktok har profilen och hennes igelkottar lockat till sig nästan 318 000 följare.

Slog igenom under pandemin

Det började egentligen redan för 10 år sedan, när Jasmin ville ha ett husdjur. Eftersom hon ibland hade långa arbetsdagar var både hund och katt uteslutna. En hamster kändes lite tråkig, eftersom de ofta inte lever så länge. Det var då Jasmin hittade igelkottar.

För 10 år sedan var det däremot inte så lätt att hitta en igelkott och det skulle ta mer än tre år innan profilen köpte sin första unge, Kottvard.

Jag och min första igelkott slog igenom under corona, när husdjurshypen var som störst. Vi gick från 10 följare på Tiktok till 100.000, på bara 4 månader.

Enligt Jasmin finns det ett community för personer som har just igelkottar som husdjur, även om det är litet. Alla uppfödare har på ett eller annat sätt kontakt med varandra och det finns Facebook-grupper där ägare till igelkottar har kontakt. Men med uppmärksamheten har också communityt växt.

Communityt har 3 dubblats efter att igelkottarna uppmärksammats på både tv och Tiktok.

Räknades inte som en influencer – hittade på ett eget ord

Jasmin kallar sig själv för “kottfluencer”, ett ord hon själv hittat på.

Jag tycker ordet influencer är larvigt, men jag hade också svårt att bli accepterad som en influencer med igelkottarna, oavsett hur mycket jag kunde influera folk. 2022 blev jag nummer 22 på listan av mäktigast på Tiktok, ändå räknades jag aldrig som en influencer. Så jag hittade på ett eget ord helt enkelt.

När det kommer till samarbeten är igelkottarna ofta med på ett hörn, även om Jasmin också gör samarbeten som kretsar kring hennes andra intressen.

Det kan vara en sketch där kottarna passar in, precis som en kreatör med komedi-content. Sketcher har jag gjort med bland andra Arla och Disney. En del samarbeten är helt baserade på mig och mina intressen, då kan det vara allt från Sephora, Drmlnd eller Roblox. 

“Min målgrupp är så lik mig själv”

Jasmin säger att hennes målgrupp framför allt är barn och “barnsliga vuxna” som gillar allt från miniatyrer och leksaker till skönhet och mode. Men hennes följare är, kanske inte så förvånande, också intresserade av djur och natur.

Min målgrupp är så lik mig själv i intressen och åsikter, det märker jag när jag pratar med någon i kommentarerna eller stöter på någon i verkligheten.

Hon tror att en stor anledning till att folk följer henne och “kottarna” är för det personliga innehållet, som många andra igelkotts-konton saknar, menar hon.

Jag själv har ju alltid älskat igelkottar, men tycker att alla konton med dem är så tråkiga att följa. De är ofta klipp på söta igelkottar med musik i bakgrunden och that's it, säger hon och fortsätter:

Jag vill inte se en igelkott ha en hatt på sig i 15 sekunder, jag vill se en hel rutin med vad som ska göras som igelkottsägare, men också vem ägaren är. Jag vill se den jag följer visa känslor även vid de mindre roliga stunderna som djurägare.

Avslöjar planerna för framtiden

Trots sin svårighet att bli accepterad som influencer, var “kottfluencern” en av de första att ta emot Influens certifiering, ett kunskapsbevis och en ny kvalitetsmärkning för influencers. Influens frågar hur det känns att ha blivit certifierad.

Jag är jättestolt! Älskar att se denna bransch gå i rätt riktning och när det finns verktyg för alla unga och oerfarna öppet sådär. Testet hade hjälpt mig enormt när jag började med Tiktok.

Idag är hon ansluten till managementbolaget Growth management och har stora planer för framtiden. Tillsammans med sitt management skissar profilen nämligen på ett nytt koncept där följarna kommer att kunna följa henne på ett helt nytt sätt.

För bolag som vill synas på min kanal kommer det ge möjlighet för mer autentisk marknadsföring och produktplacering. Vi sitter just nu och bollar konceptet med ett flertal bolag som har visat ett stort intresse, vilket är väldigt roligt. Men mer än så kan jag inte säga just nu. Ni får helt enkelt hålla utkik på min kanal!

LÄS ÄVEN: Profilen om certifiering för influencers: “Skiljer agnarna från vetet”

Sofie Magnusson
sofie@influens.se