ANNONS

Kostnader i miljonklassen - men DRKN.com blickar framåt

Kostnader i miljonklassen - men DRKN.com blickar framåt
Foto: DRKN.com

DRKN Industries har haft höga uppstartskostnader men bolagets VD Fredrik Weisner är optimistisk inför framtiden.

ANNONS

Vi har tidigare berättat om DRKN Industries, ett modemärke inspirerat av gamingkultur som bland annat säljs genom den egna e-handeln. Drygt ett år senare står det klart att det kostat en del för företaget att komma dit de är i dag. Bokslutet för 2015 visar upp en omsättning på knappt 600 000 kronor, samtidigt som resultatet landar på minus 4,2 miljoner kronor. Vid ett flertal tillfällen har företaget gjort nyemissioner för att få in mer pengar i verksamheten.

- Vi är ju en startup som alla andra startups och har höga mål sedan dag ett. Så det är egentligen inga konstigheter, utan det kostar pengar att bygga ett internationellt märke, förklarar Fredrik Weisner, VD för DRKN Industries.

Så de här siffrorna är vad man kan förvänta sig?

- Ja. Det vi gör just nu är att knyta avtal med våra första återförsäljare. Vi hade en modevisning i februari men det är först nu som det ger resultat i form av mer återförsäljning.

Under året har DRKN bland annat lagt resurser på att etablera sitt varumärke inom modeindustrin och arbetat för att få till avtal med betydande aktörer inom gamingvärlden. Det kan till exempel handla om gamingföretag, e-sportlag och profiler inom e-sport. Det har bland annat resulterat i ett samarbete med e-sportsarrangören ESL, och att företag som NK, Zoovillage och Caliroots blir återförsäljare för DRKN:s produkter.

- Det är jättekul att vi är en liten svensk startup men ändå lyckas sätta de partnerskapen, säger Fredrik Weisner.

Jacka reserverades för de bästa spelarna

Även om tanken är att DRKN ska fortsätta att bygga ut nätverket med återförsäljare den kommande tiden, understryker Fredrik Weisner att det är viktigt för företaget att ha en stark närvaro online.

För att knyta an till kunderna vill DRKN gärna skapa ett mervärde genom att satsa på olika typer av gamification. Företagets VD berättar om en lyckad kampanj där bara de som var bland de bäst rankade i spelet Counter-Strike kunde köpa en viss jacka.

- Vi ville hylla de som var bäst på det här spelet och det blev väldigt populärt, en riktig snackis. Det är det som gör oss unika, att vi kan satsa på den här gamification-interaktionen med våra kunder.

Fredrik Weisner utlovar "många projekt" det kommande halvåret och planerar dessutom att anställa ny personal. Bolaget har kunder i 35 länder, varav Sverige, Tyskland och USA utmärker sig som de där DRKN säljer allra mest.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap