Efter många om och men började den nya kassalagen att gälla den 1 juli i år. Därmed är det inte längre tillåtet för e-handlare att ha betalningsalternativ som innebär att kunden betalar på kredit överst i kassan. Kreditalternativen får heller inte vara förifyllda eller på annat sätt lyftas fram framför alternativ som innebär att kunden betalar direkt.
Om man som e-handlare inte har något direktbetalningsalternativ går det dock bra att rangordna alternativen på det sätt man önskar, vilket vi kunde avslöja redan i februari.
LÄS ÄVEN: Kryphålet som låter betalbolagen runda kritiserade lagen
"Har inte tagit bort några alternativ"
En del av lagen som fått högljudd kritik är det faktum att kreditkort också skulle räknas som ett kreditalternativ. Eftersom de flesta e-handelskassor kort och gott erbjuder kortbetalning, och alltså inte skiljer på kreditkort och debetkort, var det oklart hur kortbetalningarna skulle rangordnas i praktiken. Nu står det dock klart att kortbetalning har kommit att klassas som ett kreditalternativ. Detta enligt information till redaktionen från bland annat Klarna.
Vad innebär då det? Jo, att de enda alternativen som egentligen klassas som direktbetalning är tjänster som Swish, Klarna Direkt och banköverföring. Avsäger man sig alltså de tjänsterna, och bara erbjuder kortbetalning till de kunder som inte vill handla på någon typ av faktura, kan man alltså fortsätta att sortera sin e-handelskassa i den ordning man själv önskar.
Det upplägget har exempelvis H&M landat i. Modejättens svenska sajt rankar i dag sina betalningsalternativ i följande ordning: 1. "Betala senare" med Klarna, 2. "Dela upp" med Klarna, 3 Betalkort och 4. Paypal. Enligt H&M, som de senaste dagarna har anklagats för att "runda" den nya lagen, är upplägget dock detsamma som man haft tidigare.
Vi har inte tagit bort några alternativ för direktbetalning i vår e-handel i Sverige. Det första betalningssättet som erbjuds är, likt tidigare, en avgiftsfri faktura på 30 dagar. Detta alternativ erbjuder kunden att betala först efter att kunden har tagit emot sina varor, vilket betyder att kunden inte behöver ligga ute med pengar om varan returneras, säger Johanna Behrer, presskontakt på H&M Sverige, till Ehandel.
"Osäkra på hur de ska utforma kassan"
E-handlare som anlitar Klarna som betalleverantör kan antingen välja Klarna Checkout, som innebär att Klarna tar hand om hela kassan, eller Klarna Payments, som innebär att e-handlaren kan ha olika leverantörer för olika betalmetoder. H&M har valt det senare alternativet och anlitar alltså bara Klarna till att sköta betalningarna med faktura.
En liten men inte oviktig detalj i sammanhanget är dock att det är leverantören och inte e-handlaren som ansvarar för att lagen följs, vilket många uppfattar som krångligt. Åtminstone enligt Klarna, som vittnar om att många handlare är rädda för att göra fel. Nu upplever betalbolaget en ökning i efterfrågan på Klarna Checkout, KCO.
Under våren och sommaren har många handlare behövt lägga extra mycket kraft på att utveckla kundupplevelsen online på grund av minskat antal besökare i fysiska butiker. Eftersom svenska konsumenter föredrar att betala med Klarna så har det såklart medfört en ökad efterfrågan på Klarna Payments men framför allt på KCO. En av anledningarna är att en del handlare känner sig osäkra på hur de ska och får utforma kassan, och då är det en trygghet att lägga hela ansvaret på oss istället, säger Johan Gustafsson, kommunikationsdirektör på Klarna.