Novembers siffror är inne och analysavdelningen har summerat vad som hände inom svensk e-handel förra månaden. Som vanligt pekar det mesta uppåt eftersom vi talar om e-handel. November står dock ut en del.
Hade det inte varit för Black Friday och köpfesten så hade förmodligen omsättningen ökat med runt 14 procent, vilket var tillväxten fram till den 24 november.
När analysavdelningen räknar in köpfesten som ägde rum i helgen hamnar svensk e-handel på plus 23 procent för omsättningen i november, jämfört med i fjol.
Beställningarna exploderade
Antal order ökade ännu mer och landade på plus 29 procent jämfört med samma period förra året. Svenska e-handlare har alltså fått packa en hel del paket denna månad.
En annan intressant punkt som står ut i statistiken för november månad är det faktum att desktop-besökarna gör en ordentlig shoppinginsats. Stationära datorer dominerar intäkterna under Black Friday även om fler order kommer in via mobila enheter.
- Kanske är det lättare för kunderna att hitta rätt bland alla fynd och erbjudanden på en större skärm och möjligen är det därför det går bättre för desktop en dag som denna, skriver Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.
För att ta del av vårt analysbrev skriver du upp dig på denna länken. Är du inte prenumerant ännu så kan du läsa månadens analysbrev här.