Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Köpet blev ett fiasko - nu förklarar Nelly: "Inte part i försäljningen"

Det är inte lätt att handla om säljaren inte svarar.
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Dela artikeln:

"En så flexibel plattform som möjligt".

ANNONS

Tre av sex köp gick inte att genomföra. Det blev facit när vi på Ehandel nyligen testade modehandlarnas secondhandtjänster. Ett av de köp som misslyckades var det hos Nelly.com, där vi helt enkelt inte lyckades få kontakt med säljaren.

LÄS ÄVEN: Vi testar e-handlarnas cirkulära mode - hälften floppade

Vi tog kontakt med Nelly.com i samband med publiceringen. Nu har de återkommit med svar på våra frågor.

Varan vi ville köpa via Nelly Lounge Second Hand såldes av en person som inte gick att nå. Hur ser ni på att det därmed inte gick att handla?

Vi förstår helt att man blir besviken om man hittat något man tycker om och inte kan få tag på säljaren. Även om Nelly inte är part i försäljningen på Nelly Lounge Second Hand värnar vi om våra medlemmar och vill att alla ska ha en så bra och säker upplevelse som möjligt. Vi uppmanar säljare att plocka bort sin annons alternativt skriva i annonsen att den är såld för att undvika att inaktuella annonser ligger uppe, skriver Anna Andersson, kommunikationsstrateg på Nelly.com i ett mejl till redaktionen.

En annan aspekt i detta är att det ju inte finns någon garanti för att köparen får sin vara efter att hon eller han har betalat för den. Och omvänt, att den som skickar kanske inte får betalt. Vem är ansvarig om en sådan situation uppstår?

För information om vad som gäller vid köp mellan privatpersoner hänvisar vi till Konsumentverkets vägledning för köp mellan privatpersoner. All försäljning hanteras direkt och uteslutande mellan köpare och säljare, det vill säga av medlemmarna själva. Nelly är inte på något sätt part i försäljningen utan erbjuder endast kanalen i Nelly Lounge plattformen. Nelly har inget ansvar för betalningar, frakt, säkerhet, överlämning, mottagande, varors skick eller annat kopplat till försäljningen.

"Vana vid Facebook Marketplace och Blocket"

Precis som exempelvis Boozt har Nelly valt en variant för sin secondhand-försäljning som går ut på att företaget tillhandahåller en plattform, men inte är delaktig i transaktionen. All kontakt ska gå direkt mellan köparen och säljaren.

Varför har ni valt det upplägget? En tryggare affärsmodell hade kanske fått fler att våga sälja och köpa?

Vi vill ge våra medlemmar en så flexibel plattform som möjligt. Vår målgrupp är van vid att handla från privatpersoner via exempelvis Facebook Marketplace, Blocket och andra marknadsplatser. Vårt mål är att second hand-kanalen i Nelly Lounge ska vara go-to platsen för Nelly-medlemmar som vill köpa, sälja eller byta plagg från oss. Med det sagt ska man alltid vara försiktig och vi uppmanar våra medlemmar att se till att betalning, överlämning och mottagande sker på ett säkert sätt.

"Har viljan att interagera med andra"

Hos Nelly.com måste man dessutom gå med i klubben Nelly Lounge för att kunna ta del av företagets cirkulära satsning. Det går inte ens att se att den finns förrän man har blivit medlem.

Det hade väl annars varit logiskt att lyfta fram tjänsten så tydligt som möjligt, om man nu vill att den ska användas?

Second hand-kanalen är en del av vårt kund-community Nelly Lounge som det ser ut i dagsläget. Nelly Lounge är enkelt att nå och har en framhävd placering på webben och i appen. Second hand-kanalen är del av utbudet på communityt vi erbjuder för att på olika sätt skapa mervärde för våra mest Nelly-intresserade och aktiva medlemmar, skriver Anna Andersson, och avslutar med:

Vi tror att det är en bra plats att starta på, eftersom medlemmarna som finns där uppskattar vårt utbud och har viljan att interagera med andra medlemmar. Vi vill skapa en plats där medlemmarna enkelt och kostnadsfritt kan köpa, byta och sälja sina begagnade favoriter med varandra. För den som är intresserad av att nyttja second hand-kanalen är det enkelt och kostnadsfritt att bli medlem och att ta del av annonserna.

LÄS ÄVEN: Ordern floppade - e-handlarens förklaring: "Upp till köparen"

Dela artikeln: