Konsumentverket är inte nöjda med hur affärsmodellen dropshipping medför risker för konsumenterna. Detta avslöjar myndigheten efter en egen granskning. Man har tittat på 18 e-handlare, som använder sig av dropshipping, och uppger sig ha hittat stora brister.
Det är väldigt allvarligt med många olika överträdelser. Konsumenter behöver vara uppmärksamma på att det kan vålla stora problem att handla på de här webbplatserna, säger Daniel Eliasson, jurist på Konsumentverket, i ett uttalande.
Framför allt riktar man sig mot tre områden, som man menar sticker ut lite extra.
Det rör sig om utebliven information om tillkommande kostnader, som importmoms och tullavgifter - något som gör att konsumenten ofta får betala mer än vad man först trodde.
Man ser även att det finns stora brister i hanteringen och egna regler för ångerrätt och reklamation, som inte stämmer överens med dagens lagstiftning.
Flera av de sajter som granskats har också stängts ned sedan granskningens början, vilket gör att konsumenterna helt enkelt inte kan komma i kontakt med bolaget.
Eftersom företaget är ansvarigt för ursprungliga fel i varan i tre års tid gör det att konsumenter inte kan använda sina lagstadgade rättigheter. Flera av de granskade webbplatserna har redan stängts ner efter Konsumentverkets granskning, skriver myndigheten.
Konsumentverket kommer att fortsätta tillsynsarbetet.
LÄS ÄVEN: Konsumentverket varnar för dropshipping: “Barn är särskilt utsatta”