Enligt nättidningen IT24 har Konsumentverket uttalat sig kritiskt mot Datorbutiken.coms bristfälliga information gällande ångerrätt.
Kanske innebär detta starten för att Konsumentverket öppet och riktat kritiserar specifika e-handlare som de anser bryter mot konsumenträttsliga lagar.
Datorbutikens egna ord gällande ångerrätt (som uppenbarligen strider mot lagen) lyder idag:
"Avbeställning av order är möjlig utan kostnad för kund fram till den tidpunkt ordern effektuerats. Vi äger motsvarande rätt att annullera en beställning. Effektuering sker på två sätt, vanligtvis genom att faktura och frakthandlingar skapas, eller att montering av datorsystem påbörjats. Avbeställning efter det att ordern effektuerats är ej möjlig. Du som kund är i fall vi effektuerat din order i samtliga fall skyldig att mottaga försändelsen. Avbeställning av icke lagervara vilken köpts in speciellt för kund är ej möjlig efter det att vi beställt samma vara från vår leverantör. En avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse härom mottagits. "
Datorbutiken ska enligt artikeln ha fram till den 4:e mars att yttra sig i ärendet.
Läs artikeln hos IT24