Konsumentverket har inlett en granskning av tio e-handlare, vilka man mottagit mängder av klagomål på. Myndigheten anser att det förekommer allvarliga brister hos aktörerna, som vill framstå som svenska sajter med svenska lager. Det trots att varorna skickas från ett annat land.
Det här kallas för dropshipping och är i sig inte otillåtet. Men det vi ser i anmälningarna och kontakterna till oss är att många känner sig vilseledda av de här butikerna, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa, i en kommentar.
Majoriteten av klagomålen handlar om att varornas kvalitet inte alls motsvarar beskrivningen. Samt att konsumenterna hänvisats till att bekosta returerna, som sker till ett annat land, själva.
Nätbutikernas webbplatser är skapade för att ge intryck av att det är ett svenskt företag man handlar av, inte minst för att betaltjänstlösningen många gånger är svensk. Att varorna skickas från ett land på andra sidan jordklotet är inte lika tydligt, om det ens framgår överhuvudtaget.
I flera fall har det heller inte gått att få tag på handlaren överhuvudtaget.
Många uppger också att det är helt omöjligt att få kontakt med företagets kundtjänst om man till exempel vill reklamera, säger Henric Jonsson.
Bland de marknadsrättsliga brister som myndigheten hittat hittills återfinns just felaktig marknadsföring, felaktigt angivna leveranstider, otillräcklig kontaktinformation, bristande information om varifrån produkterna skickas, samt bristande returinformation.
E-handlarna som granskas:
Prestigefashion.se
Gym-power.se
Furstockholm.se
Nordisktsken.se
Femmeform.se
Broderingstudio.se
Hemmaval.se
Sverigeklyven.se
Merley.se
Compassnature.se
Källa: Konsumentverket