Det är inte alltid helt enkelt att veta vad som är reklam eller inte på sociala medier, något vi har sett prov på tidigare. I våras fälldes företagaren och bloggaren Isabella Löwengrip, mer känd som Blondinbella, för smygreklam.
Reklamombudsmannens opinionsnämnd ansåg då att ett blogginlägg, där Blondinbella marknadsför ett par skor som säljs i hennes egen e-handel, var att betrakta som reklam, och att det inte framgått på ett tydligt sätt att så var fallet. Nu har kollegan Alexandra ”Kissie” Nilsson hamnat i blåsväder efter en liknande händelse.
Enligt Konsumentombudsmannen, KO, har Kissie gjort reklam för företaget Mobilåtervinning på sin blogg och sitt Instagramkonto. KO menar också att tillvägagångssättet strider mot marknadsföringslagen på flera punkter.
Vill få tydligare regler
Bland annat framstår Kissie felaktigt som konsument av Mobilåtervinnings tjänster och det ska enligt KO inte tydligt framgå, vare sig på bloggen eller på Instagramkontot, att det är fråga om reklam. Det framgår heller inte att det är Mobilåtervinning som står bakom reklamen.
Enligt marknadsföringslagen måste det framgå både att det är reklam och vem som står bakom reklamen. Den nuvarande lagen anger dock inte exakt hur tydlig man måste vara med att man gör reklam.
För att få svar på de frågorna väljer nu KO att ta Kissies bolag, samt även marknadsföringsbolaget Tourn Media som anses vara medansvarig för marknadsföringen, till domstol.
– Vi vill att ett domstolsavgörande ska leda fram till klarare praxis och att bloggare och andra som skriver på uppdrag mot ersättning i framtiden blir tydligare med att ange att det är fråga om reklam och vem som ligger bakom reklamen, säger Cecilia Tisell, KO.