Hur personliga uppgifter samlas in, behandlas och används är en het potatis i dagens digitala samhälle. Det har även visat sig att det i många fall är oklart vad som gäller, både för företag och konsumenter.
Men nu ska det bli tydligare regler, i alla fall om man ska tro de nordiska konsumentombudsmännen. Tillsammans har man nämligen beslutat att öka ansträngningarna för att säkra konsumenternas rättigheter i den digitala ekonomin.
– Användandet av personliga uppgifter handlar inte bara om personlig integritet, utan har även blivit en allt viktigare konsumentfråga. Jag ser fram mot ett utökat samarbete med andra konsumentombudsmän om utmaningarna i den digitala ekonomin, säger Cecilia Tisell, Konsumentombudsman.
"Skyddet måste anpassas"
Nyligen hölls en internationell konferens för konsumentskydds-myndigheter i tyska Bad Wiessee där det bland annat diskuterades dataskydd och konsumentskydd.
Vid ett separat möte mellan konsumentombudsmännen i Sverige, Norge, Danmark och Finland konstaterades det att insamlandet och användandet av personliga uppgifter för marknadsföringsändamål blir alltmer svåröverskådligt och otydligt för konsumenterna.
Som exempel nämner man att konsumenter tvingas lämna personliga uppgifter för att kunna använda vardagliga tjänster som till exempel mobiltelefoner, transporter och sociala medier.
– Konsumenter får reklam och erbjudanden som är skräddarsydda för dem, och det kan föra med sig frågor som till exempel differentierad prissättning. Skyddet av konsumenternas rättigheter måste anpassas till utvecklingen på marknaden, säger Cecilia Tisell.