Prisjakt har kartlagt svenska konsumenters inställning till rea i sin nya rapport Konsumentkompassen Q2. – Många konsumenter har tappat förtroendet för rean och i förlängningen också för butiker som rear för mycket. Det visar vår undersökning tydligt, säger Peter Greberg, vd på Prisjakt.
Insikterna i rapporten kan hjälpa butiker bygga kampanjstrategier där lönsamma reor varken ruckar på trovärdigheten eller varumärket.
Sex av tio litar inte på röda prislappar
På uppdrag av Prisjakt frågade Kantar Public 1 002 konsumenter om de trodde att de skulle köpa sina prylar till ordinarie eller nedsatt pris de närmaste tre månaderna. Det visade sig att drygt var fjärde person tänkt köpa allt eller det mesta till nedsatt pris, men fler – var tredje person – struntar i att leta röda prislappar. Något som kan hänga ihop med att många inte litar på rea-priser.
Undersökningen visar nämligen att hela sex av tio konsumenter inte litar på att rea-priserna är så bra som butikerna vill få dem att tro. Svenskarna har en också tydlig uppfattning om var rea-fusket är som störst: två av tre upplever att falska rea-priser är överlägset vanligast på hemelektronik, och allra minst utbrett bland leksaker och byggvaror.
Konsumenternas skepsis spiller också över på butikens hela varumärke. Var tredje svensk tycker att butiker som har många rea-kampanjer ger ett negativt intryck. Bara var femte anser att butiker som har många rea-kampanjer ger ett positivt intryck.
Ladda ner Prisjakts rapport Konsumentkompassen Q2 – Svenskarna och rean.
Regeringen inför lag för att stoppa rea-fusket
Konsumenternas misstro är befogad. Rea-fuskandet har gått så långt att regeringen nu agerar. – Digitaliseringen och annan teknisk utveckling har bidragit till att marknaden förändrats. Vår lagstiftning måste gå i takt med tiden och vi kommer nu med ett förslag för att stärka konsumentskyddet, säger finansmarknadsminister Max Elger (S).
Förslaget är ny lag som förväntas träda i kraft den 1 juli: butiker som rear ut produkter måste ange det lägsta priset de sålt varan för under de senaste 30 dagarna.
Lagen kommer att kräva att butikerna har mer en långsiktig plan för sina rea-kampanjer.
– Jag tror att Prisjakt kan hjälpa till där genom att bidra med insikter och faktiska lösningar. Vi är ett starkt och trovärdigt konsumentvarumärke som kan agera kvalitetsstämpel i olika sammanhang. Jag tror också att konsumenter kommer ställa högre krav på butikerna genom att de blir mer medvetna och kunniga om fula pristaktiker, säger Ebba Ljungberg, produkt- och konsumentexpert på Prisjakt.
Läs alla intervjuer och undersökningen i sin helhet i Prisjakts rapport Konsumentkompassen Q2.