En ny undersökning gjord av Rakuten Marketing visar att den mobila handeln inte är på väg att mattas av, snarare tvärtom. Enligt deras mätningar har näthandeln med mobila enheter ökat med 52 procent i Storbritannien under perioden 1 november till 31 december 2013, jämfört med samma period 2012.
Surfplattor stod för 81 procent av köpen från mobila enheter men smartphones ökade med hela 94 procent.
– Mer än dubbelt så mycket spenderades via mobila enheter i Storbritannien i december 2013, än i december 2012. Ett resultat som tydligt återspeglar aptiten för m-handel hos konsumenterna, säger Mark Haviland, vd för Rakuten Marketing Europe.
Surfplattan före butiken
När det gäller e-handel via gamla hederliga datorer ökade den med 10 procent i Storbritannien under samma period. Man passar även på att smyga in lite siffror för USA. Där ökade e-handeln via datorer med hela 24 procent, och när det gällde e-handel via mobila enheter, stod surfplattan för 70 procent av köpen.
I undersökningen konstaterar man också att kunder i allt större grad hellre använder surfplattor och smartphones för att shoppa, i stället för att ta sig till butiken.
– Under 2013 såg vi en mobil boom. Kunder shoppar när de är på språng via sin smartphone eller så använder de surfplattan hemma i soffan. Det är absolut nödvändigt för återförsäljare att nå de kunderna för att lyckas under 2014, säger Mark Haviland.
Källor: The Wise Marketer, The Drum