Landet där e-handeln står för över 10 procent av detaljhandeln, Storbritannien, såg en stark ökning i användandet av mobiler under julhandeln. De konsumenter som använde en mobil som verktyg i sitt julhandlande har ökat ifrån 10 procent, 2010, till hela 30 procent 2011. Detta handlar dock om all mobil aktivitet kopplad till shopping som att söka efter julklappar, jämföra priser och produkter och att göra riktiga inköp via mobilen.
Paul Hudson som är vd på företaget Intersperience, som utfört undersökningen, har följande kommentar:
"Det som överraskade mig var hur snabbt mobilen har förändrat hur en ganska stor bit av den brittiska befolkningen shoppar"
Andelen som verkligen handlade något via sin mobil ska ha varit 6 procent, en ökning ifrån 4 procent 2010. Enligt en annan undersökning ifrån USA ska deras siffror, under julhandeln, legat på mellan 4-5 procent gällande riktiga inköp via mobilen.
Mobiler kommer ändra vårt sätt att shoppa
Paul menar även på att mobilen inte främst används för att shoppa i dagsläget. Undersökningen visar dock att nästan en tredjedel av befolkningen använder mobilen inför ett köp.
"Påverkan av mobiler kommer på kort sikt att vara en ändring i vårt sätt att shoppa mer än i andelen transaktioner"
Han säger även att konsumenter är tveksamma inför att handla via sin mobil på grund av frågetecken kring säkerhet och andra skäl.
Vi får känslan av att mobil shopping står inför samma uppförsbacke som e-handeln hade till en början. Det handlar om ett nytt sätt att handla och folk måste vänja sig vid det. De måste även vänja sig vid de nya mobila shoppingsystem och betalsätt som erbjuds. Detta innan det kan dra igång ordentligt, något som säkert kan gå fortare än man tror.
En sak är i alla fall säker och det är att de som använder en mobil som informationsverktyg när de handlar ökar lavinartat. 20 procent av de tillfrågade i undersökningen sa att de använde en mobil i fysiska butiker för information och jämförelser av priser.
Källa: internetretailer