ANNONS

Konkurrensen ökar så in i Norden

Konkurrensen ökar så in i Norden

Häromdagen Netflix, och nu är det dags för än mer konkurrens på on demand-marknaden. Den amerikanska tv-jätten HBO kliver in i Sverige och Norden i höst. Något som gynnar alla som älskar film och serier.

ANNONS

För inte så länge sedan berättade vi om att den amerikanska streamingtjänsten Netflix planerade sitt intåg i Norden. Nu är det dags för ännu en aktör på marknaden att ta flyget över Atlanten. Detta genom ett samarbete med Parsifal International, som ägs av svensken Peter Ekelund.

– Den nordiska marknaden för betal-tv har en enorm potential för nya innovativa tjänster, vilket har sin bakgrund i de skiftande konsumtionsvanorna för tv-tjänster, säger Peter Ekelund till The Hollywood Reporter.

HBO Nordic lanseras i mitten av oktober i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Något som gör att deras kunder kommer att få full tillgång till deras utbud via deras streamingtjänst, både när det gäller filmer och serier. Tjänsten kommer att vara tillgänglig via webb, mobiler och surfplattor.

Senaste avsnitten dygnet efter

En trevlig nyhet är att man kommer att kunna se de senaste avsnitten av serier dygnet efter att de sänts i USA. Priset verkar också bli ganska överkomligt, det ska enligt HBO inte klättra över 10 euro per månad. Bland annat har den amerikanska kanalen flaggskepp som The Sopranos, The Wire, True Blood och Game of Thrones i sin portfölj.

– HBO är glada över att göra entré på en ny marknad och ingå ett lovande partnerskap med Parsifal International, säger Simon Sutton, President, HBO International and Content Distribution.

Konkurrensen bland de olika streamingtjänsterna ökar rejält i Norden. Dels på grund av de redan etablerade tjänsterna som exempelvis Viaplay, Headweb och Voddler men även då Netflix just nu också är i full fart med att tåga in i Norden. Det finns alla möjligheter för en spännande filmhöst.

Källa: TechCrunch, The Hollywood Reporter

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se