Butikshandeln och partihandeln ser ljusare på framtiden, men e-handlarna är aningen mer negativa inför de kommande tre månaderna. Det visar Svensk Handels handelsbarometer för juni.
Ökningen i butikshandeln och partihandeln sker också från redan låga nivåer. Framtidstron stiger där med fyra enheter till 92,8.
Trenden fortsätter i rätt riktning för både butikshandeln och partihandeln, vilket givetvis är positivt. Men vi ska komma ihåg att branschen genomgått ett stålbad under de senaste åren i form av bland annat dykande försäljning och sämre lönsamhet. De positiva signalerna behöver också snart synas i siffrorna, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i en kommentar.
E-handlarnas framstidsförväntningar faller med 2,0 enheter och gör att indikatorvärdet för juni landar på 95,8. Därmed är man fortsatt under det neutrala värdet, som är 100. Enligt Svensk Handel rör det sig bland annat om att man ser marknadsandelar gå förlorade till utländska konkurrenter, exempelvis Temu och Shein.
Att onlinemarknadsplatser från tredje land kan agera utifrån helt andra regler än svenska och europeiska handelsföretag är ett växande problem för såväl handlare som konsument. Därutöver är det högst problematiskt utifrån ett hållbarhetsperspektiv. De svenska EU-parlamentariker som nu fått mandat måste sätta frågan högt på dagordningen, säger Sofia Larsen.