ANNONS

Koncernen gör jättesatsning på e-handel - växte 1000% online

Victor Emilson (nedre raden i mitten) omgiven av teamet som utvecklar Strax onlineaffär.

"Tidpunkten är den rätta".

ANNONS

Strax har specialiserat sig inom mobiltillbehör. Man har de egna varumärkena Urbanista, Xqisit, Thor och nyligen förvärvade Richmond & Finch. Dessutom tillverkar man mobilskal på licens för Adidas och Bugatti.

Nu lanserar man en jättesatsning på e-handeln. Inom tre år ska hela 50 procent av koncernens omsättning komma från e-handeln.

Vi ser såklart en stor potential inom e-handel och tidpunkten för en ökad satsning är den rätta för Strax. Det är ett sätt för oss att framtidssäkra och bli bredare, berättar Victor Emilson, e-handelschef på Strax, för Ehandel.

Det är en tuff målsättning, hur stor del av omsättningen kommer från e-handeln i dag?

Jag kan inte dela den exakta siffran, men den är förhållandevis låg. Det är aggressiva mål men definitivt nåbara om man jobbar hårt och målmedvetet. Vi har en treårsplan och hittills ser det väldigt bra ut. 2020 blir ett nyckelår för att säkra upp framtida tillväxt för e-handeln.

Vad gör ni specifikt för att nå det tillväxtmålet?

Vi har ett nyanställt team med specialister inom olika områden för att stötta de olika varumärkena där deras specifika behov finns. Det finns stora synergieffekter i att arbeta som en grupp med experter som kan jobba mycket mer effektivt än om man hade haft ett e-handelsteam per varumärke. Redan idag jobbar vi tight och effektivt och allt vi gör färgas av att det måste vara skalbart och utgå från att maximera nyttan för koncernen, för att inte tala om att det måste vara styrt i data, vi har medvetet anställt ett team som är väldigt datadrivna för att kunna skapa en tillväxt effektivt.

Ett av varumärkena har dock gått urstarkt på nätet i år, nämligen Urbanista. Försäljningen online har fått en dramatisk skjuts framåt och ger förstås rikligt med viktig luft under vingarna för fortsättningen.

Urbanista har haft en kraftig tillväxt online under 2019. November med Black Week växte med över 1000 procent jämfört med förra året vilket även gäller för året som helhet – mer än 1000 procent tillväxt. Adidascases.com är ganska nytt fortfarande men har fått en bra start så vi tror på en bra utveckling där 2020, berättar Victor Emilson.

Att växa så snabbt online kommer också med hållbarhetsutmaningar i alla former och färger. Strax har i dag klimatneutral expressfrakt för de som önskar och i takt med att onlineaffären växer så ska också de gröna erbjudandena utvecklas.

Strax jobbar på flera områden med hållbarhet. Vi går mot plastfria förpackningar, nedbrytbara material i både produkter och förpackningar samt en rad andra satsningar som minskar klimatpåverkan. Klimatneutral frakt är givetvis en del av detta. Strax är även sedan ett par år tillbaka ett av relativt få bolag i Sverige som är anslutna till FN:s Global Compact och redovisar arbetet inom hållbarhet i en hållbarhetsrapport som presenteras årligen i årsredovisningen.

Finns den klimatneutrala expressfrakten tillgänglig för samtliga era varumärken i dag?

Ja, vi tror att miljömedvetenheten är en stor del av människors köpprocess idag, att då erbjuda ett klimatneutralt fraktalternativ är en självklarhet. Att det sedan innebär gladare kunder när de får varan dagen efter de beställt inom hela Europa är en bonus. Under 2020 kommer vi försöka utöka detta erbjudande ännu mer.

Nils Lund
nils@ehandel.se