Teknikföretaget Komplett, som grundades 1991 i Norge, har funnits i Sverige i flera år. Idag har Komplett växt till ett miljardföretag, men bolaget har inte riktigt lyckats att gå med vinst i Sverige under de senaste åren.
Nu har företaget dock bestämt sig för att storsatsa på den svenska marknaden med hjälp av en ny Sverigechef. Komplett har inte haft någon ansvarig för den svenska marknaden sedan 2012.
Den som har fått uppdraget är Jenny Zeng som senast kommer från Lazada Group, som förvärvades av Alibaba 2016, där hon jobbade som vp On-Site Trafffic Operations. Lazada Group är ett globalt teknik-, logistik- och betalningsbolag specialiserat på e-handeln. Nu är målet att Jenny ska ta med sig sina erfarenheter till Komplett och utveckla bolaget i Sverige men även i Danmark, som också är ett annat av hennes ansvarsområden.
Komplett är ett spännande bolag med ett starkt varumärke, men som har drivits från Norge i stor utsträckning de senaste åren. Jag såg det här som en fantastiskt möjlighet att komma in och vara en del i att sprida kännedomen om varumärket i Sverige i större utsträckning igen, säger Jenny Zeng till Breakit.
Komplett har tappat varumärkeskännedom i Sverige och en viss position här. Det beror nog i mångt och mycket på att vi inte har haft ett marknadsteam på plats lokalt. Nu ska vi försöka bli den ledande spelaren inom hårdvara och gaming igen. Komplett har fortfarande ett gott rykte, vi är ett bolag av nördar och Sverige är en viktig och stor marknad. Men för mig som landschef handlar det om en resa där vi ska få ut och kanske spetsa till varumärket Komplett, liksom att bygga ut upplevelsen för våra kunder.
Hon klev officiellt in i sin nya roll på Komplett i februari och sedan dess har hon rekryterat en ny marknadsföringschef i Sverige. Emil Åkered är den som ska axla uppdraget och han kommer närmast från medieproduktionsbolaget Geeks där han senast har haft titeln Content and Technical Director.
Han tar med sig branschkunskap och nördighet. Den rekryteringen är nog det bästa jag gjort hittills, säger Jenny Zeng.
I samma veva som Komplett tar in de svenska cheferna flyttar även det svenska huvudkontoret från Göteborg till Solna, där dotterbolaget Webhallen har sin bas.
Hela koncernen Komplett Group omsatte 8 miljarder svenska kronor under 2018, har 750 anställda och driver 9 stycken e-handelsbutiker.