ANNONS

Komplett bygger egen Youtube-studio för marknadsföring

Komplett bygger egen Youtube-studio för marknadsföring

Företaget har gått från att anlita externa mediebyråer till att ha en egen redaktion som jobbar med medieproduktion.

ANNONS

Sedan 2012 har den norska e-handelsgiganten Komplett stegvis valt att avveckla sina samarbeten med olika mediebyråer. 2016 bedrevs verksamheten för första gången helt och hållet inhouse.

Har egen redaktion

Som ett led i att kunna ligga i framkant med det senaste inom digital marknadsföring har företaget ny byggt en egen youtube-studio på högkvarteret i norska Sandnes. I den tillverkas material till företagets egen Youtube-kanal.

- Youtube är en väldigt viktig kanal för distribution av innehåll och det är viktigt för oss på Komplett att ligga i framkant i den kanalen. Vi har en egen redaktion och jobbar med en egen publiceringsplan. Allt innehåll vi producerar är baserat på insikter från kunderna - vi gör instruktionsfilmer där vi lyfter fram de roligaste nylanseringarna och livet på insidan av Komplett, skriver marknadsföringschef Lene Irene Oen till Ehandel.se.

Fyra personer jobbar i studion

Studion är stor som ett medelstort mötesrum och fyra personer jobbar med medieproduktionen, varav en jobbar med Youtube-produktion på heltid. Och enligt Komplett är det ingen slump att de satsat extra på Youtube. Sidan har över 30 miljoner besök dagligen och 80 procent av alla mellan 18 och 49 år ser ibland filmer på Youtube. 

Och Komplett har en särskild målgrupp som man vänder sig till.

- Vi vänder oss speciellt till geeks/gamers, alltså spelintresserade segment, med Youtube-kanalen. Speciellt "How to"-videor är populära. Många verkar också tycka det är intressant att se filmerna som visar livet på Komplett, skriver Lene Irene Oen.

Långsiktigt arbete gav 12 000 följare

Trots att Komplett haft sin Youtube-kanal i många år, är det alltså först under 2016 man börjat satsa på att jobba med en publiceringsplan och på att jobba mer strategiskt med kanalen. Företaget jobbar nu också mer aktivt med andra medier, däribland Facebook Instagram och Snapchat.

Er Youtube-kanal har över 12 000 följare. Hur har ni lyckats med det?

- Långsiktigt arbete och genom att skapa intressant innehåll som folk vill se.

Snabbare med inhouse-produktion

Att marknadsföringen numera sker inhouse gör dessutom att företaget kan jobba betydligt snabbare än tidigare med att nå ut i digitala kanaler.

- Genom att göra allt inhouse kan vi nu reagera mycket raskare än när vi nyttjade externa mediebyråer. Det är långt mycket enklare att lära sig nya saker, göra ändringar och optimeringar i högt tempo, skriver Lene Irene Oen.

Finns det någon ekonomisk vinst med att göra annonseringsarbetet själv?

- JA. Onlinemarknadsföring bör vara en del av e-handelsföretagens core business. Vi gör ändringar i mediemixen snabbare och med bredare resultat. Detta då vi som e-handelsaktör har långt större förståelse för hela kundserien, från besök till konvertering. Nu brukar vi hela summan på medieköp, istället för att en byrå ska ha en del av det vi spenderar. Komplett har nu större förtjänst på sin digitala marknadsföring och bredare medieinköp än vi haft tidigare.

Och Lene Irene Oen tror att även mindre företag kan tjäna mycket pengar på att sköta sin marknadsföring inom företaget.

- Absolut. Man kommer väldigt långt med 1-2 personer. En stor aktör som KLM har två anställda som styr all targeting, retargeting och Google Adwords på global basis.

Michell Grönlund