I fredags kom beskedet att Swish för handel - trots månader av tester och löften om start i början av september - nu kan dröja till efter årsskiftet. Getswish beklagade att nylanseringen dröjde, men hoppades på förståelse från e-handelskunderna.
"Det är verkligen pinsamt"
När Swish för handel stängdes ner i början av sommaren var flera e-handlare irriterade över att de inte hade fått någon information om vad som pågick. Och även nu, flera månader senare, är det snarare svag kommunikation än problemen med tjänsten i sig, som gör e-handlarna upprörda.
- Det är tråkigt att dels informationen varit så knapphändig och att det ska ta så lång tid, säger Erik Wickman, VD på Inet.
- Vi som säljer via webben arbetar aktivt med säkerhetsfrågor när det gäller betalsätt och har förståelse för att det kan bli tekniska eller säkerhetsrelaterade avbrott. Sen vill man ju alltid ha mera information kring vad som händer men vi tror att de gör sitt bästa då de har ett egenintresse i att få igång det så fort som möjligt, säger Tobias Lehtinen, affärschef på CyberPhoto.
Nyheten om att tjänsten har försenats ytterligare har även fått en del kommentarer på Facebook. I gruppen Svensk E-handel skriver flera frustrerade personer av sig.
- Det har var varit så dåligt skött att det verkligen är pinsamt. Hur kan man bara stänga ner en tjänst så och sedan hålla den helt nere i ett halvår? Kommunikationen kring det här har också verkligen varit under all kritik, tycker en medlem.
- Deras kommunikation är under all kritik, alltid dessa meddelanden om att information ska komma ut, sen skjuter man på det 3-4 gånger för att till slut berätta att ingenting fungerar och att tjänsten ska vara nere i 6 månader. Att tjänsten "hoppas vara igång tills efter årsskiftet" betyder säkert att i januari så får vi veta att dom slutat jobba på projektet, skriver en annan.
Tror på Swish
Varken Cyberphoto eller Inet har dock gett upp hoppet. Båda planerar att återinföra Swish som betalmetod när, eller kanske snarare om, tjänsten öppnar igen.
- Ja, vi tror på Swish som betalmetod och när det är igång kommer vi att trycka på knappen direkt, kunderna gillar Swish och det gör vi också, trots detta olyckliga avbrott, säger Tobias Lehtinen.
Getswish har på sin sajt publicerat svar på några av de frågor som uppkommit i samband med förseningen av Swish för handel. Vi har erbjudit företaget möjlighet att ge en kommentar i den här artikeln.