Black Friday firas numera i stort sett alla branscher, men frågan är om inte aktörerna inom hemelektronik är lite extra bra på att locka kundernas intresse i dag.
"Det är väldigt mycket att göra"
Redan i morse stod det klart att Elgigantens sajt hade dukat under för det enorma trycket från kunderna, som i år verkar ha valt bort att sova. Hos företagets norska systerbutik Elkjøp gick nämligen varor för tiotals miljoner åt redan under natten.
LĂ„S Ă„VEN: SĂĄlde för tiotals miljoner i nattÂ
När vi kontaktar den norska e-handelsjätten Komplett får vi besked om att det förstås är full fart även hos dem. Bolaget går inte ut med några omsättningssiffror, men meddelar att när dagen är över kommer de att som minst ha skickat ut fyra produkter per sekund.
- Det är väldigt mycket att göra, men det är bra stämning i hela huset, rapporterar Kompletts kommunikationsdirektör Ingebjørg Tollnes i ett mejl till Ehandel.se.
Premiär för Black Week
Komplett började med Black Friday redan 2010, och i år satsar företaget för första gången på en hel Black Week full med erbjudanden.
- Sedan lördagen den 18 november har vi kört erbjudanden varje dag, men i dag är det den STORA dagen. När vi passerade midnatt var 35 000 besökare inne i butiken och det antalet ligger fortsatt på en hög nivå. Vi är jättenöjda såhär långt och upplever att vi har en bra tillväxt.
Enligt Ingebjørg Tollnes har Komplett arbetat med förberedelserna inför ĂĄrets Black Friday i ett halvĂĄr. Företaget ser dagen som startskottet för ĂĄrets julhandel.Â
- Det finns en stor entusiasm internt och och alla har gjort en stor insats under förberedelserna.