I lördags öppnade Lyko sin flaggskeppsbutik i centrala Stockholm. Skönhetsjätten hade lovat att de 500 första besökarna skulle få en goodie bag värd tusentals kronor. Ett tilltag som slutade i kökaos.
LÄS ÄVEN: Här öppnar Lyko butik – mitt i Stockholm: ”Ett drömläge”
Många ungdomar började köa redan sent på fredagen och övernattade på plats. När butiken öppnade på lördagsmorgonen var kön kilometerlång och till slut utbröt kaos, det rapporterar Aftonbladet.
Lovisa Westergren, 16 år, från Täby var en av flera som blev utan goodie bag. Trots att hon stod långt fram i kön när folk började tränga sig fram.
Jag började köa vid 22-tiden, så jag och mina kompisar hamnade bland de 100 första i kön. Vi sov utomhus, men fick ingenting. Jag la hela min helg på det här. Jag är jättebesviken och irriterad. Jag tycker att det är oansvarigt av företaget att de inte gjorde det här bättre, säger hon till tidningen.
Polis på plats
Till slut fick polis kallas till platsen för att se till att ingen blev skadad. Lykos vd Rickard Lyko gick senare ut med en ursäkt för kökaoset och säger att drygt 3 000 personer hört av sig och sagt att de känner sig missnöjda.
Vi är såklart jätteledsna över att det blivit så här. I mejlet till de som hör av sig har jag skrivit mitt nummer. Jag har tagit samtal hela kvällen. Man får absolut ringa mig om man har åsikter om det och det är mig man får bli arg på, säger Rickard Lyko.
Många av de som stod långt fram i kön men ändå blev utan en goodie bag uppger att de är väldigt besvikna på e-handlaren. Men det set inte ut som att de kommer att erbjudas någon form av kompensation i dagsläget.
Det är omöjligt för oss att värdera vilka som faktiskt var där. Vi har gjort bedömningen att vi inte kan avgöra vem som har rätt. Skulle vi börja bedöma är det risk att det skapar ännu mer kaos, säger Rickard Lyko.